سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری فنلاند یکی از کشورهای شمال اروپاست. این کشور از نظر مساحت ششمین کشور اروپاست. تراکم جمعیت در آن پایین است و در هر کیلومتر مربع آن تنها ۱۶ نفر زندگی می‌کنند.

فنلاند

فنلاند با کشورهای روسیه، نروژ و سوئد همسایه است و از طریق خلیج فنلاند به استونی وصل می‌شود. این کشور یکی از اعضای اتحادیه اروپا است.

اعقاب ساکنین فعلی فنلاند یعنی فین‌ها در اواخر قرن اول و در اوایل قرن دوم میلادی مهاجرت خود را از ساحل جنوبی خلیج فنلاند، به سوی فنلاند آغاز کردند.

تا آن زمان فنلاند تقریبا غیرمسکونی بود و فقط قوم لاپ در آن متفرق بودند. پس از ورود فینها،‌ لاپ‌ها به سمت شمال رفتند.

در حال حاضر بیشتر جمعیت فنلاند در مناطق جنوبی آن ساکن هستند. زبان مادری فنلاندی‌ها فینی است که تنها زبان رایج در قاره اروپاست که ریشه آن هند و اروپایی نیست. زبان سوئدی دومین زبان این کشور است که ۵/۵درصد از مردم به آن تکلم می‌کنند.

در قرن دوازدهم فنلاندی‌ها برای حفظ خود در مقابل دشمنانشان بخصوص روس‌ها، از سوئد طلب کمک کردند و بدین گونه فنلاند به تصرف سوئد درآمد.

سوئد در سال ۱۸۰۹ فنلاند را به الکساندر اول تزار روسیه تسلیم کرد. درسال ۱۹۰۱ مردم فنلاند دارای مجلس قانونگذاری و حق رأی شدند.

با روی کار آمدن بلشویک‌ها در روسیه در سال ۱۹۱۷، همان مجلس استقلال فنلاند را اعلام کرد. در سال ۱۹۲۰ شوروی نیز استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت.

پس از جنگ جهانی دوم به خصوص با آغاز نیمه دوم قرن حاضر، فنلاند وضع طبیعی خود را به دست آورد و با وجود روابط تلخ گذشته با شوروی،‌ هم اکنون دارای روابطی دوستانه با این کشور است. فنلاند رشد اقتصادی و اجتماعی خوبی دارد و توانسته در سال‌های اخیر به کشوری پیشرفته تبدیل شود.

فنلاند کشور دریاچه و جنگل است. ۱۰ درصد خاک آن را دریاجه پوشانده و ۷۳ درصد آن را جنگل. رشته کوه‌های آن اغلب در نیمه شمالی واقع شده‌اند.

قرار داشتن یک سوم از خاک فنلاند در بالای مدار قطب شمالی، این کشور را پس از ایسلند، به شمالی‌ترین کشور جهان مبدل ساخته است.

در شمالی‌ترین نقطه فنلاند تابستان‌ها خورشید برای ۷۳ روز غروب نمی‌کند و همه ۲۴ ساعت هوا روشن است. در زمستان‌ها هم ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند.

سیاست در فنلاند

نظام سیاسی فنلاند جمهوری است که بر اساس مجلس اداره می‌شود. رئیس‌جمهور مسئول معرفی نخست‌وزیر است و کابینه را نخست وزیر اداره می‌کند. نخست وزیر و کابینه‌اش باید بتوانند رای اعتماد از مجلس بگیرند.

مجلس این کشور ۲۰۰ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. رئیس‌جمهور که مسئولیت اصلیش هدایت سیاست‌های خارجی است، هر شش سال یکبار توسط انجمن انتخاباتی، برگزیده می‌شود.

سن رأی دادن ۱۸ سالگی است و رأی دادن حق عمومی است.

در حال حاضر تارجا هالونن رئیس جمهور این کشور است که در سال ۲۰۰ برای نخستین بار و به عنوان اولین زن به رئیس‌جمهوری فنلاند انتخاب شد.

او در سال ۲۰۰۶ برای بار دوم به این سمت برگزیده شد. نخست‌وزیر فنلاند متی ونهانن است که در سال ۲۰۰۳ به این سمت برگزیده شد.

اقتصاد در فنلاند

تولید ناخالص داخلی فنلاند ۹/۱۸۵ میلیارد دلار است که ۵/۲ درصد آن در بخش کشاورزی، ۷/۳۱درصد آن در بخش صنعت و ۹/۶۵ درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

دو میلیون و ۶۸ هزار نیروی کار در این کشور وجود دارد و نرخ بیکاری در آن ۶/۶ درصد است. نرخ تورم فنلاند در سال ۲۰۰۷ میلادی ۷/۲ درصد بود.

صادرات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، الوار، کاغذ و خمیر کاغذ است که به کشورهای آلمان ، سوئد، روسیه، انگلیس، آمریکا  و هلند صادر می‌شود.

واردات این کشور شامل مواد غذایی، نفت و فرآورده‌های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، منسوجات و الیاف پارچه و پشم است که از کشورهای آلمان، روسیه، سوئد، هلند، چین، انگلیس  و دانمارک  است.

مردم فنلاند

جمعیت این کشور پنج میلیون و ۲۳۴ هزار و ۴۶۰ نفر است که میانگین سنی آنها ۶/۴۱سال است. امید به زندگی برای زنان ۳۱/۸۲سال و برای مردان ۱۵/۷۵ سال است.

۹۳/۴درصد از جمعیت آن فینی هستند، ۷/۵درصد سوئدی و ۴/۰درصد روسی. بقیه از تبارهای استونیایی، کولی‌های اروپا و سامی هستند. ۲/۸۴درصد از جمعیت آن مسیحی و پیرو کلیسای لوتری فنلاند هستند.

ارتباطات در فنلاند

سیستم تلویزیون در فنلاند پیشرفته است. در حال حاضر تمامی شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی این کشور دیجیتال است و آخرین سیستم آنالوگ از رده خارج شد.

قانون اساسی فنلاند هر شهروندی حق انتشار مطالب چاپی دارد. روزنامه‌ها را بخش خصوصی اداره می‌کنند و تاثیر زیادی در آرای سیاسی دارند.

فنلاند در یک نگاه

مساحت ۳۳۸،۱۴۵ کیلومتر مربع
جمعیت ۵،۲۳۸،۴۶۰ نفر
پایتخت هلسینکی
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی fi. و ax.
پیش‌شماره ۳۵۸+
کد خبر 44760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز