چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رومانی بزرگترین کشور حوزه بالکان است که پس از جنگ جهانی دوم تا سال 1989 یکی از کشورهای کمونیستی بلوک شرق اروپا بود.

رومانی

رومانی با مجارستان، صربستان، اوکراین، بلغارستان و مولداوی همسایه است.

پس از فروپاشی پرده آهنین در سال 1989 رومانی تحولات سیاسی و اقتصادی زیادی را از سر گذراند و با کمک همین تحولات توانست در اول ژانویه سال 2007 میلادی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بپیوندد.

رومانی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نهمین کشور از نظر وسعت و هفتمین کشور از نظر جمعیت است. پایتخت آن، بوداپست، ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است.

یک‌سوم این کشور کوهستانی، یک‌سوم دیگر تپه‌های سرسبز و بقیه پوشیده از دشت‌های وسیع مناسب کشاورزی است. رودخانه‌های فراوانی در رومانی جاری است که بزرگ‌ترین آنها دانوب‌است.

در منطقه ریزش دانوب به دریای سیاه دلتای عظیم و سرسبزی را پدیدآمده که زیستگاه جانوران کمیاب به ویژه پرندگان ‌است و هزاران نوع پرنده در زمستان‌های سخت به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

 

مکان‌ها: سیبو؛ پایتخت فرهنگی اروپا / کاخ پارلمانی بخارست /  مترو بخارست

نام‌ها: کنستانتین‌سیوسو 

 

آدریان موتو / گئورکی هاجی /

شهر سیبیو در رومانی در سال 2007 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپا برگزیده شد.

رومانی به دلیل سنت‌ها و آیین‌هایش و معماری ساختمان‌هایش در میان گردشگران محبوبیت دارد و گردشگران را به ویژه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خود جذب می‌کند.

رومانی در سال 2004 میلادی به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمد.   

سیاست در رومانی                             

جمهوری رومانی از سیستم چند حزبی در سیاست پیروی می‌کند. قدرت در رومانی بین رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تقسیم شده است.

رئیس‌جمهور با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود و هر شخص می‌تواند تا دو بار رئیس‌جمهور شود. رئیس‌جمهور نخست وزیر را انتخاب می‌کند و نخست وزیر هم وزرا را.

دو مجلس قانون‌گذاری در رومانی وجود دارد: سنا و ملی. مجلس سنا 140 عضو دارد و مجلس ملی 346 عضو. نمایندگان هر دو برای دوره‌ای چهار ساله با رای مردم به کاندیداهای حزب‌ها تعیین می‌شوند.

دادگاه‌های رومانی از سیستم قضایی فرانسه الگوبرداری کرده‌اند.

اقتصاد در رومانی

تولید ناخالص داخلی رومانی 246.7 میلیارد دلار است. 9.35 میلیون نفر در بخش‌های مختلف این کشور کار می‌کنند. نرخ بیکاری در این کشور 4.5 درصد است.

25 درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در رومانی 4.6 درصد است.

محصولات صادراتی رومانی را منسوجات و پاپوش‌ها، آهن‌آلات، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد معدنی و سوخت، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد که به کشورهای ایتالیا (17.9 درصد)، آلمان (15.7 درصد)، ترکیه (7.7 درصد)، فرانسه (7.5 درصد)، مجارستان (4.9 درصد) و انگلیس (4.7 درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، سوخت و مواد معدنی، مواد شیمیایی، منسوجات، فلزات فرآوری نشده و محصولات کشاورزی است که از کشورهای آلمان (15.2 درصد)، ایتالیا (14.5 درصد)، روسیه (7.8 درصد)، فرانسه (6.5 درصد)، ترکیه (4.9 درصد) و چین (4.3 درصد) وارد می‌شود.

مردم رومانی

جمعیت رومانی 22 میلیون و 276 هزار و 56 نفر است که میانگین سنی آنها 36.9 سال است. نرخ رشد جمعیت در این کشور منفی است.

امید به زندگی در بدو تولد برای زنان 75.62 سال و برای زنان 68.41 سال است. 

89.5 درصد از مردم این کشور از نژاد رومانیایی، 6.6 درصد مجار و 2.5 درصد کولی هستند. 86.8 درصد از مردم این کشور مسیحی ارتودوکس هستند.

زبان رسمی این کشور رومانیایی است. 97.3 درصد از مردم رومانی باسواد هستند.

ارتباطات در رومانی

رومانی یکی از پویاترین سیستم‌های رسانه‌ای را در منطقه جنوب شرقی اروپا دارد. تلویزیون اولین رسانه‌ای است که مردم رومانی استفاده می‌کنند. در حال حاضر سه کانال تلویزیونی دولتی و بیش از 10 کانال خصوصی در سراسر رومانی برنامه پخش می‌کنند.

اولین رادیوی خصوصی در رومانی در سال 1990 مجوز گرفت و در حال حاضر بیش از 100 رادیوی خصوصی در این کشور وجود دارد.

رومانی در یک نگاه

مساحت 237،500 کیلومتر مربع
جمعیت 22،276،056 نفر
پایتخت بخارست
واحد پول لیو (رون)
دامنه اینترنتی ro. و eu.
پیش‌شماره 40+
کد خبر 44837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز