چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

دکتر فرهاد رهبر: نظام بانکی جهانی به دلیل نبود قانون مبارزه با پولشویی و احتمال قرار گرفتن بانک‌های کشورمان در معرض مخاطرات ناشی از این جرم، فشارهای زیادی را بر نظام بانکی ایران وارد می‌کند.

این درحالی است که همزمان با مراحل تدوین لایحه پولشویی، اقداماتی در نظام بانکی صورت گرفته و بر اساس دستور‌العمل بانک مرکزی به بانک‌های کشور، عملا زمینه لازم برای اجرایی شدن مبارزه با جرم پولشویی در بانک‌های کشور فراهم شده بود.

در واقع به موازات مراحل تدوین، بررسی و تصویب نهایی این قانون ، بانک مرکزی با این دستور‌العمل، آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی را تدوین و اجرایی کرده بود اما این آیین‌نامه کامل و جامع نبوده و نیازمند تصویب نهایی قانونی پولشویی بود.

با این روند اکنون نظام بانکی کشور مطابق با دستور‌العملی که از بانک مرکزی دریافت کرده، نگرانی‌هایی را که ممکن بود برای پولشویی ایجاد شود، از بین برده و تقریبا از این جرم مصون شده است.

با تصویب این قانون زمینه‌های لازم برای تقویت مقابله با پولشویی از قدرت بیشتری برخوردار خواهد شد. همچنین این قانون می‌تواند آثار روانی مثبتی در عرصه بین‌المللی برای تبیین اراده نظام بانکی کشورمان در مبارزه پولشویی به دنبال داشته باشد.

گرچه حتی پیش از این نیز دستور‌العمل‌های بانک مرکزی تا حد زیادی عملا دغدغه مقابله با جرم پولشویی در نظام بانکی کشورمان را از بین برده بود.

در واقع ایجاد محدودیت‌ها برای نظام بانکی کشورمان، مانند بیانیه اتحادیه بانک‌های مرکزی کشورهای جهان (FAT) که پیش از این انجام شده بیشتر بهانه‌جویی بوده و فاقد مبنای حقوقی و قانونی لازم است. چرا که نظام بانکی کشورمان چه قبلا، با دستور‌العمل بانک مرکزی یا با تصویب قانون پولشویی در معرض این خطر قرار نداشته است.

از سوی دیگر حتی در سایر کشورها که این قانون وجود دارد نیز، برخی با روش‌های بسیار پیچیده‌ای قانون را دور زده و پول‌های کثیف را وارد نظام بانکی می‌کنند و این روش‌ها مصداق بارز پولشویی است.

اما نظام بانکی کشورمان از آگاهی و هوشیاری لازم برای ممانعت از ورود پول کثیف به اقتصاد کشور برخوردار بوده و از ورود این پول‌ها جلوگیری می‌کند.

با این وجود برخی با مقاصد سیاسی، نبود قانون مبارزه با پولشویی را مستمسکی برای نگرانی از پولشویی در نظام بانکی کشورمان و زمینه ساز تحقق این جرم قلمداد کرد‌ه‌اند. گرچه با تصویب این قانون یا حتی پیش از آن نیز، نگرانی برای مقابله با جرم پولشویی در نظام بانکی کشورمان به دلیل راهکارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی و سخت‌گیری و هوشیاری نظام بانکی وجود نداشته است.

در واقع این قانون زمینه برخی بهانه‌های نظام بین‌المللی برای مقابله با نظام بانکی کشورمان را از بین خواهد برد چرا که مبارزه با پولشویی از مدت‌ها پیش در بانک‌های کشورمان عملیاتی شده بود.

از جمله محاسن تصویب نهایی قانون پولشویی آن است که همه اجزای مختلف کشور مانند نظام مالیاتی، گمرک و... را نسبت به کمک در مبارزه با پولشویی ملزم می‌سازد.

همچنین این قانون شفاف شدن بیشتر چرخه پول در نظام بانکی کشور و کمک در اجرای هر چه بهتر مبارزه با جرم پولشویی را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 44873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز