سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری لهستان یکی از کشورهای اروپای مرکزی است که تاریخ طولانی دارد و طی سال‌های گذشته رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرده است.

لهستان

لهستان از غرب با آلمان، از جنوب با جمهوری چک و اسلواکی، از شرق با اوکراین، بلاروس و لیتوانی و از شمال با روسیه و دریای بالتیک همسایه است.

نام بین‌المللی جمهوری خلق لهستان پولند (Poland) و نام محلی آن پولسکا است. می‌گویند بیش از هزار سال پیش در سرزمین کنونی لهستان قومی زندگی می‌کرد که به نام «له» مشهور بود.

وقتی نخستین بار در لهستان دولت مستقلی تشکیل شد نام این کشور را از نام این قوم گرفتند. البته بعدها این کشور نام قوم پولنی که آنها هم در این کشور می‌زیستند، را برای خود برگزید.

لهستان کشوری است که کوه‌های اندکی دارد و در عوض آب فراوان در آن یافت می‌شود. همچنین آب و هوای لهستان اقیانوسی است. زمستان‌ها سرد و طاقت فرساست. درجه حرارت در تابستان تا ۳۳ درجه بالای صفر می‌رسد.

اولین خاندان سلطنتی لهستان خاندان «پیاست» است. این خاندان مدت چهارصد سال یعنی از قرن دهم تا ۱۳۷۰میلادی در لهستان سلطنت کرد.

درژوئن سال ۱۹۴۱ آلمان تمام خاک لهستان را اشغال کرد .در طول جنگ دوم جهانی شش میلیون لهستانی که نیمی از آنها یهودی بودند، کشته شدند و بیش از ۵/۲ میلیون نفر نیز به کار اجباری گرفته شدند.

تمام خاک لهستان در اوائل سال ۱۹۴۵ به دست روسیه (شوروی سابق) افتاد. از این زمان به بعد لهستان توسط حزب کمونیستی کارگران متحد که کاملا دنباله‌رو حزب کمونیست شوروی بود، اداره شد.

در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۵۶ اولین بحران کارگری ضدکمونیستی جهان در شهر پزنان لهستان روی داد. با گران شدن اجناس در سال ۱۹۸۰، اعتصاب کارگران شروع شد. این اعتصاب سرآغاز بزرگترین تحولات این کشور درقرن جاری شد.

با اوج گرفتن اعتصابات سرانجام دولت کمونیستی در سیزدهم دسامبرسال ۱۹۸۱ اعلام وضع جنگی و فوق‌العاده کرد ‌و یک شورای نظامی قدرت مطلقه را در دست گرفت. به تدریج از آغاز سال ۱۹۸۲ از شدت حکومت نظامی کاسته شد تا اینکه در سال ۱۹۸۳ حکومت نظامی لغو شد.

لهستان در سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. این کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز هست.

نام ها: لِشِک کولاکوفسکی / گرگور لاتو / میروسلاو کلوزه / کریستوف کیشلوفسکی

مکان ها: مترو ورشو

سیاست در لهستان

رئیس جمهور در هلند رئیس حکومت است. مهمترین وظایف او معرفی نخست‌وزیر به پارلمان، اعلان جنگ و صلح،تعیین سفرا است. رئیس جمهور همچنین قدرت و اختیار دارد که در هر زمان هر دو مجلس لهستان را منحل کند.

نخست وزیر ریاست هیات وزیران را بر عهده دارد. او باید وزیرانش را به مجلس معرفی کند و از مجلس رای اعتماد بگیرد.

مجلس شورای ملی لهستان ۴۶۰ کرسی دارد که برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. مجلس ملی را هیأت رئیسه با کمک ارگانی به نام شورای مشورتی اداره می‌کند.

هیات رئیسه شامل رئیس جمهور و چهار نفر معاون است که تمامی آنها از میان نمایندگان مردم انتخاب می‌شوند.

مجلس علاوه بر قانونگذاری و تعیین وزرا وظیفه انتخاب رئیس جمهور از میان کاندیداها را هم دارد.

اقتصاد در لهستان

تولید ناخالص داخلی لهستان ۶/۲۶۴میلیارد دلار است که رشدی ۵/۶درصدی را در سال گذشته میلادی تجربه کرده است.

۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۸/۱۲ درصد است. نرخ تورم در لهستان ۱/۲ درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، تولیدات کارخانه‌ای، حیوانات زنده و مواد غذایی است که از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه ، انگلیس، جمهوری چک و روسیه  وارد می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، تولیدات کارخانه‌ای، سوخت، مواد معدنی، روان‌سازهای صنعتی و مواد مرتبط است که از کشورهای آلمان، روسیه، ایتالیا، هلند و فرانسه وارد این کشور می‌شود.

مردم لهستان

جمعیت این کشور ۳۸ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۴۱ نفر است که میانگین سنی آنها ۳/۳۷سال است. رشد جمعیت در لهستان منفی است.

امید به زندگی در بدو تولد برای زنان در این کشور ۴۴/۷۹سال و برای مردان ۱۸/۷۱سال است.

۹۶/۷ درصد از جمعیت این کشور را لهستانی‌ها، ۴/۰ درصد را آلمانی‌ها، ۱/۰درصد را بلاروسی‌ها و ۱/۰ درصد را اوکراینی‌ها تشکیل می‌دهند.

بیش از ۹۰ درصد از جمعیت لهستان مسیحی هستند. زبان رسمی این کشور لهستانی است.

ارتباطات در لهستان

شبکه‌های رادیو و تلویزیونی در لهستان بازار خوبی دارند و حتی شبکه‌های خبری خارجی هم در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

پرتیراژترین روزنامه ‌لهستان روزنامه گازتا ویبورچا یا ‌انتخابات است.

لهستان در یک نگاه

مساحت ۳۱۲،۶۸۵ کیلومتر مربع
جمعیت ۳۸،۵۱۸،۲۴۱ نفر
پایتخت ورشو
واحد پول زلوتی
دامنه اینترنتی pl.
پیش‌شماره ۴۸+
کد خبر 45313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز