جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری بلاروس (روسیه سفید) یکی از کشورهای اروپای شرقی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ تشکیل شد و تا پیش از آن جزو شوروی سابق بود.

بلاروس

بلاروس از شمال و شرق با روسیه، از جنوب با اوکراین، از غرب با لهستان و از شمال با لتونی و لیتوانی همسایه است. پایتخت آن شهر مینسک است.

بین قرن‌های ششم و هشتم میلادی، آنچه که هم اکنون به نام بلاروس نامیده می‌شود تحت سکونت مردم اسلاو قرار داشت، که هنوز هم بر آن کشور سیطره دارند.

به تدریج اسلاوهای قدیمی شرق شروع به برقراری ارتباط با ورنجیان‌ها کردند و کشوری را تحت عنوان روسیه کییفی تشکیل دادند، که عمدتا نواحی اطراف پولاتسک نوین امروزی در بخش شمالی آن کشور در برمی‌گرفت.

در جنگ جهانی دوم در فاصله سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ نیروهای آلمان این سرزمین را اشغال کردند. در این زمان این سرزمین دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ساکنانش را از دست داد.

پس از پایان جنگ، بلاروس، یکی از ۵۱ امضاء کننده بنیاد ملل متحد در سال ۱۹۴۵ بود. بازسازی که پس از جنگ در بلاروس انجام شد سبب شد بلاروس نسبت به دیگر جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی توسعه چشمگیرتری داشته باشد.

در این زمان، بلاروس به مرکز اصلی سازندگی در ناحیه غرب اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. افزایش مشاغل باعث سرازیر شدن جمعیت مهاجر فراوانی از جمهوری روسیه به این کشور شد.

بلاروس در ۲۷ جولای ۱۹۹۰ موجودیت خود را اعلام کرد و در ۲۵ اوت ۱۹۹۱،با به دست آوردن استقلال کامل خود، رسما به جمهوری بلاروس تبدیل شد. در حدود همان زمان بود که استانیسلاو ششکویچ رئیس شورای عالی بلاروس به عنوان رهبر کشور برگزیده شد.

   مترو مینسک

سیاست در بلاروس

در بلاروس رئیس جمهور رئیس حکومت است و کشور را او به همراه شورای ملی اداره می‌کند. شورای ملی متشکل از دو مجلس است: مجلس نمایندگان که ۱۱۰ عضو دارد و شورای جمهوری که ۶۴ عضو دارد.

مجلس نمایندگان می‌تواند نخست وزیر بلاروس را منصوب کند؛ اصلاحاتی در قانون اساسی بدهد، به نخست وزیر رای اعتماد داده و پیشنهاداتی راجع به سیاست خارجی و داخلی بلاروس ارائه کند.

قوه قضائیه شامل دادگاه عالی بلاروس و دادگاه‌های ویژه گوناگونی همچون دادگاه قانون اساسی بلاروس است، که به قانون اساسی یا قوانین اجرائی می‌پردازد. قضات دادگاه قانون اساسی از سوی رئیس جمهور انتخاب شده و مورد تایید شورای ملی قرار می‌گیرند.

اقتصاد در بلاروس

تولید ناخالص داخلی این کشور ۷/۱۰۴ میلیارد دلار است و نیروی کار این کشور چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر. بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در بلاروس ۶/۱درصد است.

۲۷/۱درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در  آن ۳/۸درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، محصولات معدنی، مواد شیمیایی، فلزات، منسوجات و مواد غذایی است که به کشورهای روسیه، هلند ، انگلیس، اوکراین و لهستان صادر می‌شود.

واردات بلاروس شامل محصولات معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی و مواد غذایی است که از کشورهای روسیه، آلمان و اوکراین وارد می‌شود.

مردم بلاروس

جمعیت این کشور ۹ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۷۲۳ نفر است که میانگین سنی آنها ۲/۳۸سال است. رشد جمعیت در این کشور منفی است.

امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۱۴/۷۶سال و برای مردان ۳۱/۶۴سال است.

۸۱/۲درصد از مردم این کشور بلاروسی، ۴/۱۱ درصد روس، ۹/۳ درصد لهستانی، ۴/۲ درصد اوکراینی و ۱/۱درصد بقیه قومیت‌ها هستند.

۸۰ درصد مردم این کشور مسیحی ارتودوکس‌اند و ۲۰ درصد بقیه مذاهب شامل دیگر فرقه‌های مسیحیت، اسلام و یهود است. زبان رسمی این کشور بلاروسی است اما روسی نیز در این کشور رواج دارد.

ارتباطات در بلاروس

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران بلاروس را جزو بدترین ۱۰ کشور جهان برای روزنامه‌نگار بودن معرفی کرده است.

بلاروس در یک نگاه

مساحت ۲۰۷،۶۰۰ کیلومترمربع
جمعیت ۹،۷۲۴،۷۲۳ نفر
پایتخت مینسک
واحد پول روبل
دامنه اینترنتی by.
پیش‌شماره ۳۷۵+
کد خبر 45474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز