شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوسنی و هرزگوین یکی از کشورهای حوزه بالکان است که مسلمانان زیادی را در خود جای داده و در دهه ۹۰ یکی از جنگ‌های خونین دهه‌های گذشته را پشت سر گذاشت.

بوسنی

بوسنی از شمال و غرب با کرواسی، از شرق با صربستان و از جنوب با مونته‌نگرو  و دریای آدریاتیک همسایه است.

نام‌ بوسنی‌ از نام‌ رود «بوسنا» که‌ از میان‌ این‌ کشور می‌گذرد و ۲۷۱ کیلومتر طول‌ دارد گرفته‌ شده‌ است‌، اما هرزگوین‌ که‌ بخش‌ جنوبی‌ این‌ کشور را تشکیل‌ می‌دهد ریشه‌ در نام‌ یکی‌ از پادشاهان‌ سابق‌ این‌ جمهوری‌ دارد.

بوسنی‌ و هرزگوین‌ کشوری‌ است‌ عمدتا کوهستانی‌ که‌ منابع‌ طبیعی‌ سرشاری‌ چون‌ دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌های‌ پرآب‌ و آب‌های‌ معدنی‌ متعدد دارد.

حداقل‌ چهارده درصد از خاک‌ بوسنی‌ را زمین‌های‌ قابل‌ کشاورزی‌، بیستدرصد مراتع‌ طبیعی‌ و چهل درصد جنگل‌های‌ انبوه‌ تشکیل‌ می‌دهد.

بوسنی و هرزگوین پیش از این بخشی از کشور یوگسلاوی بود. بوسنی و هرزگوین استقلالش را پس از جنگ یوگوسلاوی در دهه ۹۰ به دست آورد.

بوسنی و هرزگوین هنوز به اتحادیه اروپا نپیوسته است اما به عنوان گزینه‌ای بالقوه برای پیوستن به این اتحادیه به حساب می‌آید. این کشور عضو سازمان‌ کنفرانس‌ اسلامی‌ و آژانس‌ بین‌المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ است.

سیاست در بوسنی و هرزگوین

بوسنی‌ و هرزگوین‌ در سال‌ ۱۹۹۲ از جمهوری‌ فدرال‌ یوگسلاوی مستقل‌ شد. در سال‌ ۱۹۹۵ پس‌ از امضای‌ قرارداد صلح‌ «دیتون‌»، جنگ‌ خانمان‌ برانداز پنج ساله‌ در این‌ جمهوری‌ به‌ پایان‌ رسید و نسل‌کشی‌ مسلمانان‌ توسط‌ صرب‌ها در این‌ خطه‌ پایان‌ یافت‌.

«علی‌ عزت‌ بگوویچ» که‌ طی‌ سال‌های‌ جنگ‌ در این‌ کشور، رهبری‌ مسلمانان‌ بوسنی‌ و هرزگوین‌ را به‌ عهده‌ داشت‌، به‌ عنوان‌ نخستین‌ رئیس‌ جمهور این کشور تا سال‌ ۲۰۰۰ بر این‌ جمهوری‌ حکومت‌ کرد.

در حال حاضر ریاست جمهوری هر ۸ ماه یک بار بین یک صرب، یک بوسنیایی و یک نفر از کرواسی در گردش است. نخست‌وزیر این کشور در حال حاضر نیکولا اسپیریک است. او در سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار به این سمت انتخاب شد.

مجلس مسئولیت قانون‌گذاری در بوسنی و هرزگوین را به عهده دارد.

احزاب‌ راه‌ راست‌ بوسنی‌، دمکرات‌، اتحاد دمکراسی‌ کروات‌ و چند حزب‌ دیگر در این‌ کشور فعالیت‌ سیاسی‌ دارند.

اقتصاد در بوسنی و هرزگوین

تولید ناخالص داخلی این کشور ۸۹.۲۹ میلیارد دلار است .

یک میلیون و ۲۶ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۵.۴۵ درصد است. 

صادرات این کشور شامل فلزات، البسه و چوب است . واردات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، سوخت و مواد غذایی است

مردم بوسنی و هرزگوین

جمعیت این کشور چهار میلیون و ۵۵۲ هزار و ۱۹۸ نفر است که میانگین سنی آنها ۹.۳۸ سال است.

۴۸ درصد از مردم این کشور بوسنیایی، ۱/۳۷ درصد صرب و ۳/۱۴ درصد کروات هستند که از این میان ۴۰ درصد از آنها مسلمان، ۳۱ درصد ارتودوکس و ۱۵ درصد آنها کاتولیک هستند.

زبان‌های رایج در این کشور بوسنیایی، کرواسی و صربی است.

بوسنی و هرزگوین در یک نگاه

مساحت ۵۱،۱۲۹ کیلومتر مربع
جمعیت ۴،۵۵۲،۱۹۸ نفر
پایتخت سارایوو
واحد پول مارک
دامنه اینترنتی ba.
پیش شماره ۳۸۷+
کد خبر 45563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز