یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری کرواسی بعد از فروپاشی یوگسلاوی در دهه ۹۰ میلادی تشکیل شد.

کرواسی

این کشور از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال‌غرب با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین، از جنوب شرق با مونته‌نگرو و از جنوب با دریای آدریاتیک همسایه است.

کرواسی بیست‌وهشتمین عضو اتحادیه اروپا است. این کشور همچنین عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و عضو موقت شورای امنیت سازمان ملل متحد برای سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است.

سراسر سواحل دریای آدریاتیک آب و هوای مدیترانه‌ای دارد. در بهار و پاییز هوای سواحل معتدل است، در حالی که زمستان سرد و برفی در مناطق مرکزی و شمالی حاکم می‌شود. دمای معمول در ماه‌های دی و بهمن بین صفر تا ۲۰ درجه سانتیگراد است و در مرداد و شهریور بین ۱۹ تا ۲۳ درجه.

سیاست در کرواسی

در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی قدرت در این کشور در دست رئیس‌جمهور بود اما از این سال حکومت این کشور برپایه دموکراسی پارلمانی طراحی شد.

رئیس جمهور در این کشور رئیس حکومت است و با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای پنج ساله تعیین می‌شود. رئیس جمهور در این کشور رئیس نیروهای نظامی است.

مجلس کرواسی قوه قانونگذاری این کشور است و تعداد کرسی‌های آن بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ است. نمایندگان این مجلس برای دوره‌ای پنج ساله با رای مردم انتخاب می‌شوند.

نخست‌وزیر رئیس دولت و کابینه در کرواسی است. این کشور ۱۴ وزارتخانه دارد.

اقتصاد در کرواسی

تولید ناخالص داخلی کرواسی ۴۴/۶۹میلیارد دلار است که در سال گذشته میلادی رشدی ۵/۶درصدی داشت.

نیروی کار این کشور یک میلیون و ۷۱۴ میلیون نفر است و نرخ بیکاری در آن ۸/۱۱ درصد. در حدود ۱۱ درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنندو نرخ تورم در این کشور۲/ ۲درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل تجهیزات حمل و نقل، منسوجات، مواد شیمیایی، مواد غذایی و سوخت است که به کشورهای ایتالیا (۱/۲۳درصد)، بوسنی و هرزگوین(۷/۱۲ درصد)، آلمان (۴/۱۰ درصد)، اسلوونی (۳/۸ درصد) و اتریش (۱/۶ درصد) صادر می‌شود.

واردات کرواسی شامل ماشین‌آلات، تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، سوخت و روان‌کننده‌های صنعتی است که از کشورهای ایتالیا (۷/۱۶ درصد)، آلمان (۵/۱۴ درصد)، روسیه (۷/۹ درصد)، اسلوونی (۸/۶ درصد)، اتریش (۴/۵درصد) و چین (۳/۵ درصد) وارد می‌شود.

مردم کرواسی

جمعیت این کشور چهار میلیون و ۴۹۳ هزار و ۳۱۲ نفر است که میانگین سنی آنها ۶/۴۰سال است. رشد جمعیت در کرواسی منفی است.

۸۷/۸درصد از مردم این کشور مسیحی کاتولیک، ۴/۴درصد مسیحی ارتودوکس و ۳/۱ درصد از آنها مسلمان هستند. زبان رسمی این کشور کرواسی است.

کرواسی در یک نگاه

مساحت ۵۶،۵۴۲ کیلومتر مربع
جمعیت ۴،۴۹۳،۳۱۲ نفر
پایتخت زاگرب
واحد پول کونا
دامنه اینترنتی hr.
پیش شماره ۳۸۵+
کد خبر 45612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز