دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری لیتوانی (Lithuania) بزرگترین و جنوبی‌ترین کشور در میان سه جمهوری حوزه بالتیک در اروپاست که همانند همسایگانش پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۹۰ تشکیل شد.

لیتوانی

لیتوانی از شمال با لتونی، از جنوب شرقی با بلاروس و از جنوب غربی با لهستان و روسیه همسایه است. در غرب این کشور دریای بالتیک قرار دارد.

در قرن چهاردهم میلادی لیتوانی وسیع‌ترین کشور اروپا بود و شامل کشورهای امروزی بلاروس، اوکراین، بخشی از لهستان، لتونی و بخشی از روسیه می‌شد.

امروزه لیتوانی یکی از بیشترین رشدهای اقتصادی را در جهان دارد. این کشور در سال ۲۰۰۷ به پیمان شنگن پیوست. همچنین این کشور عضو اتحادیه اروپا است.

سیاست در لیتوانی

در این کشور رئیس‌جمهور رئیس حکومت است که با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود. پست رئیس جمهوری بیشتر تشریفاتی است و رئیس‌جمهور مسئول سیاست‌های خارجی کشور است.

نخست وزیر قدرت اجرایی را در دست دارد. او رئیس کابینه است. نخست وزیر را مجلس انتخاب می‌کند. 

در حال حاضر گدیمیناس کرکیلاس این سمت را عهده‌دار است. او چهاردهمین نخست‌وزیر این کشور طی ۱۵ سال گذشته است.

مجلس لیتوانی ۱۴۱ کرسی دارد که برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در لیتوانی

تولید ناخالص داخلی این کشور ۵۹/۵۹میلیارد دلار است که در سال گذشته میلادی هشت درصد رشد داشته است.

یک میلیون و ۵۸۷ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در این کشور ۳/۲درصد است. ۴ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در لیتوانی ۴/۵ درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل مواد معدنی، منسوجات و پوشاک، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، چوب و مواد غذایی است که به کشورهای روسیه، لتونی، آلمان، استونی، لهستان، هلند، سوئد ، انگلیس ، آمریکا، دانمارک و فرانسه صادر می‌شود.

واردات این کشور شامل مواد معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات، تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، منسوجات و پوشاک و فلزات است که از کشورهای روسیه، آلمان، لهستان و لتونی وارد می‌شود.

مردم لیتوانی

جمعیت این کشور سه میلیون و ۵۷۵ هزار و ۴۳۹ نفر است که میانگین سنی آنها ۶/۳۸سال است. رشد جمعیت در این کشور منفی است.

امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۶۹/۷۹سال و برای مردان ۴۶/۶۹سال است.

زبان رسمی این کشور لیتوانیایی است که ۸۲ درصد از مردم به آن سخن می‌گویند اما زبان‌هایی چون روسی و لهستانی هم در میان گروه‌هایی از مردم رایج است.

ارتباطات در لیتوانی

شبکه‌های خصوصی رادیو و تلویزیون در سال‌های پس از استقلال بسیاری ازمخاطبان را از رادیو و تلویزیون دولتی این کشور ربوده‌اند و به خود جذب کرده‌اند.

لیتوانی در یک نگاه

مساحت ۶۵،۲۰۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۳،۵۷۵،۴۳۹ نفر
پایتخت ویلنیوس
واحد پول لیتاس
دامنه اینترنتی lt.
پیش شماره ۳۷۰+
کد خبر 45695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز