یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت در تبعید تبت ادعا کرد: دست کم 80 نفر از مردم این منطقه در جریان تظاهرات ضد حاکمیت چین بر تبت طی روز‌های اخیر کشته شده‌اند.

به گزارش بی بی سی، مقامات دولت تبت که در هند در تبعید به سر می‌برند، ادعا کرده‌اند که این آمار از سوی منابع متعدد مورد تایید قرار گرفته است. دولت در تبعید تبت در حالی این آمار را اعلام کرده است که روز شنبه 15 مارس شین هوا خبرگزاری رسمی چین از کشته شدن 10 نفر در جریان تظاهرات روز جمعه 14 مارس خبر داده بود.

بر اساس این گزارش گفته شده است که شهر لهاسا در روز یکشنبه 16 مارس پس از چند روز ناآرامی، روز آرامی را سپری کرده است.

شبکه تلویزیون هنگ کنگ نیز اعلام کرده است که حدود 200 خودروی نظامی که هر کدام حامل 40 تا 60 سرباز مسلح  بودند، وارد لهاسا شدند.

خبرگزاری‌ها همچنین از برقراری مقررات منع آمد وشد در لهاسا خبر داده اند. پیشتر نیز مقامات منطقه تبت تا روز دوشنبه 17 مارس به تظاهرکنندگان ضد چینی در این منطقه فرصت داده‌ بودند خود را تسلیم کنند.[فرصت دولت چین به جدایی طلبان تبتی]

درگیری‌ها در تبت که گفته می‌شود، خشونت بار ترین درگیری‌ها از سال 1989 در این منطقه بوده‌اند، در روز جمعه و پس از پنج روز تظاهرات مسالمت آمیز به اوج خود رسید.
اعتراضات در تبت از روز دوشنبه 10 مارس  و در سالروز قیام مردم این منطقه در سال 1959 علیه حاکمیت چین آغاز شده بود.

اظهارات دالای لاما

از سویی دیگر دالای لاما رهبر مذهبی تبت در گفت و گو با بی بی سی ضمن محکومیت  اعمال حاکمیت وحشت از سوی دولت چین در تبت و متهم کردن دولت این کشور به نسل کشی فرهنگی اعلام کرد: در صورتی که دولت چین سیاست‌هایش را نسبت به تبت عوض نکند، بیم آن می‌رود که آمار کشته‌ها در تبت بالا رود.

دالای لاما افزود: اوضاع در تبت به شدت به وخامت گراییده است. وقایع امروز و دیروز نشان داد که دو طرف تبتی و چینی مصمم هستند. این به معنای کشتار و زجر بیشتر است.

رهبر مذهبی تبت در ادامه با اشاره به دولت چین گفت:  اخیرا دولت بر سیاست خود پافشاری می‌کند و به واقعیت توجهی ندارد. آن‌ها تصور می‌کنند چون اسلحه دارند می‌توانند اوضالع را کنترل کنند. واضح است که می‌توان اوضاع را تحت کنترل درآورد، اما نمی‌توان ذهن انسان را کنترل کرد.

با  این حال دالای لاما بر این نکته تاکید کرد که همچنان از برگزاری بازی‌های المپیک  در پکن حمایت می‌کند. او افزود: برگزاری‌ بازی‌های المپیک در چین فرصتی را برای دولت این کشور پدید خواهد آورد تا بتواند حمایت خود را از اصل آزادی اعلام کند.

ژاک روگ رییس کمیته بین‌المللی المپیک نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایان ناآرارامی‌ها در تبت با هرگونه تحریم بازی‌های المپیک پکن مخالفت کرد و گفت: تحریم بازی‌ها هیچ چیز را حل نمی‌کند.

کد خبر 46651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز