یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: قرار است ساعت معاملات بورس با نیم ساعت افزایش از ساعت ۱۲:۳۰ به ساعت ۱۳ تغییر کند.

به گزارش خبرنگار همشهری، ساعت معاملات بورس تهران، درحال حاضر هر روز از ساعت 9صبح تا 12:30 به غیر از روزهای پنجشنبه و تعطیلات رسمی انجام می‌شود اما براساس طرح توجیحی که شرکت بورس پیشنهاد داده قرار است ساعت معاملات بازار سهام تا ساعت 13 هر روز ادامه یابد.

در حال حاضر فعالیت بورس تهران در 3ساعت و 30دقیقه انجام می‌شود که در مقایسه با فعالیت 11ساعته بازارهای  سهام اروپا و معاملات تقریبا 24ساعته در بازارهای ایالات متحده آمریکا و یورونکست بسیار ناچیز است.

ساعت معاملات بورس تهران، حتی در مقایسه با بازارهای آسیایی مانند توکیو، سنگاپور، استانبول، کراچی، اوکراین و عربستان نیز بسیار کمتر است.

علی سنگینیان معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس اوراق بهادار درباره  ارائه پیشنهاد افزایش ساعت معاملات بورس به همشهری گفت: ساعت معاملات بورس تهران از سال 81 تاکنون، از ساعت 9تا 12:30 انجام شده است اما در حال حاضر باتوجه به افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده، تعداد سهامداران و کارگزاران افزایش ساعت معاملات بیش از گذشته احساس می‌شود. 

وی افزود: در حال حاضر بیشتر بورس‌های دنیا به دلیل انجام معاملات اینترنتی در حال حرکت به سمت معاملات 24ساعته هستند.

او با بیان اینکه برخی دیگر از بورس‌ها به دلیل پذیرش شرکت‌های خارجی یا ساعت معاملات خود را افزایش داده‌اند یا این معاملات را در 2 شیفت کاری دنبال می‌کنند تصریح کرد: برخی از بورس‌های شرق آسیا با طراحی معاملات عصر گاهی معاملات خود را در 2 نوبت صبح و بعدازظهر انجام می‌دهند به دلیل اینکه بتوانند اختلاف ساعت خود را با شرکت‌های خارجی که سهامشان معامله می‌شود پوشش دهند.

سنگینیان درباره افزایش ساعت معاملات بورس تهران تاکید کرد: قصد اولیه ما نیز این بود که ساعت معاملات را در نشست‌های صبح و بعدازظهر برگزار کنیم اما باتوجه به اینکه این طرح هزینه‌های اضافی را به کارگزاران تحمیل می‌کند تصمیم گرفتیم تا ساعت معاملات بورس تهران را نیم ساعت افزایش دهیم.

معاون مطالعات اقتصادی بورس در پاسخ به این پرسش که آیا طرحی برای افزایش بیش از این ساعت معاملات نیز وجود دارد گفت: اگر طرح جدید موفقیت‌آمیز و مثبت بود امکان افزایش ساعت در برنامه‌های بعدی دنبال می‌شود اما در درجه اول هدف ما این است تا فرصت بیشتری به سهامداران داده شود.

او خاطر نشان کرد: خیلی از سهامداران هستند که به دلیل موقعیت‌های شغلی خود امکان معاملات را از دست می‌دهند اما با افزایش ساعت معاملات زمینه حضور این سهامداران و افزایش معاملات نیز فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: ساعت معاملات بورس تهران حتی نسبت به کشورهای نزدیک ایران مانند بورس استانبول، کراچی و بورس‌های عربی نیز بسیار کم است این در حالی است که تعداد شرکت‌های پذیرفته شده و کارگزاران ما از این بورس‌ها بیشتر است.

سنگینیان با اشاره به ورود ابزارهای جدید مالی به بورس گفت: یکی دیگر از اهداف ما برای افزایش ساعت معاملات ورود ابزارهای جدید مالی به بورس بود چرا که با ورود ابزارهای جدید مالی به بورس مثل اوراق صکوک، اوراق مشارکت، معاملات فیوچرز و غیره ما ناگزیر به افزایش ساعت معاملات هستیم.

طرح توجیهی

معاونت مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس با ارائه طرح توجیهی، 4دلیل برای افزایش زمان نشست معاملاتی در بورس تهران ذکر کرده و آورده است: افزایش تعداد شرکت‌ها و ابزارها در آینده، زیاد بودن تعداد روزهای تعطیل ایران، بیشتر بودن ساعت کار بانک‌ها و راه‌اندازی سامانه جدید معاملاتی در آینده 4دلیل اصلی برای افزایش ساعت معاملات بورس تهران است.

در این گزارش آمده است: تعداد روزهای معاملاتی در بورس تهران به دلیل تعداد روزهای تعطیل رسمی بسیار کمتر از بازار‌های مشابه است علاوه بر این روزهای تعطیل پایان هفته آن نیز با دنیا اختلاف دارد و این موضوع فرصت اندکی برای همکاری‌های بین‌المللی باقی می‌گذارد.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند: قرار است در سال 87سامانه معاملاتی جدید راه‌اندازی شود و باتوجه به آشنا نبودن استفاده کنندگان از این نرم افزار می‌توان با افزایش زمان معاملات مانع کاهش کارایی معامله گران شد.

کد خبر 47884

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز