سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خانه عکاسان ایران در سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد.

خانه عکاسان ایران در ۲۳ شهریور سال ۱۳۷۳ با هدف تحکیم و تقویت مبانی فرهنگ و ارتقا کیفی هنر عکاسی و سواد بصری، فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و تعالی هنرمندان و برانگیختن ذوق عکاسی در افراد علاقمند جامعه فعالیت خود را آغاز کرد.

این مرکز با برخورداری از معاونت‌های فرهنگی و آموزش و پژوهش و تولید و دفاتر ستادی چون روابط عمومی و بین الملل و دفتر کودکان و نوجوانان و خودکفایی مجری فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با اهداف یاد شده است.

۱- معاونت فرهنگی

نمایشگاه‌ها 

خانه عکاسان ایران اولین مکان دایمی و مستمر نمایشگاهی عکس در کشور است. برپایی نمایشگاه‌های دایم از عکاسان ایرانی و خارجی در این محل و نمایشگاه‌های سیار در مراکز فرهنگی هنری تهران و شهرستان‌ها از فعالیت‌های این بخش است. تالارهای مختلف خانه با ظرفیت نمایش یک‌صد قاب زمینه مناسبی برای برپایی نمایشگاه‌های عکس عکاسان حرفه‌ای و آماتور و مراکز متقاضی بر پایی نمایشگاه عکس است.

مسابقات و جشنواره‌ها 
برپایی هفت دوره جشنواره سراسری و بین‌المللی عکس کودک و نوجوان سوره و سه دوره مسابقات سالانه عکاسی تجربه‌ای گران سنگ در راستای اهداف خانه بشمار می‌آید. این بخش از خانه با انتقال تجربیات و اطلاعات خود بستر مناسبی را برای برپا کنندگان مسابقات و جشنواره‌های عکس فراهم آورده است.

نشست‌های عکاسی 
گردهمایی و نشست علاقه‌مندان به هنر عکاسی در طول بر پایی نمایشگاه‌های خانه و ارتقا سواد بصری به همراه آشنایی با عکاسان و هنرمندان معاصر را در پی دارد.

۲- معاونت تولید

انتشارات 
انتشارات خانه عکاسان ایران به منظور جاودانه کردن آثار هنرمندان عکاس و افزایش سواد بصری جامعه اقدام به چاپ آثار عکاسی در قالب‌های مختلف از جمله کتاب کارت پستال کاتالوگ و پوستر و ... کرده است. کلیه مراحل اجرایی انتشارات اعم از طراحی صفحه آرایی و نظارت و چاپ توسط همین بخش صورت می‌گیرد.

لابراتوار های رنگی و سیاه و سفید 
خانه عکاسان ایران با برخورداری از لابراتوارهای تخصصی رنگی و سیاه و سفید و طی مراحل مختلف کنترل کیفیت و نظرسنجی از مراجعین مکانی مناسب برای ارایه خدمات به عکاسان حرفه‌ای و دوستداران کیفیت در عکس است.

۳- معاونت آموزش و پژوهش 
آموزش 
اعتقاد به آموزش به عنوان یکی از مبانی ارتقا دانش در تمامی علوم موجب تشکیل کلاس‌های آموزش خانه شده است. این بخش تلاش می‌کند با استفاده از تجارب عملی اساتید و ترکیب آن با فن‌آوری جدید کلاس‌ها را با شیوه‌ای نوِن و در عالی‌ترین سطح بر پا کند. آموزش مکاتبه‌ای از برنامه‌ریزی‌های آینده این بخش است.

کتابخانه
دسترسی آسان به کتب تخصصی و مرتبط با هنر عکاسی برای اساتید و دانشجویان و علاقه مندان به این رشته هنری انگیزه تشکیل این کتابخانه شده است. خانه امید دارد در آینده نزدیک با ارتقا کمی و کیفی کتب خود و ارتباط وسیع با کتابخانه‌های داخل و خارج از کشور زمینه مساعد را برای دستیابی علاقه‌مندان به اطلاعات تخصصی عکاسی فراهم سازد.

دفتر مطالعات عکاسی 
جمع آوری و تمرکز اطلاعات نظری از نیازهای اولیه تحقیق و پژوهش است. دفتر مطالعات عکاسی با وظیفه گردآوری و سازماندهی اطلاعات در جهت دستیابی آسان به اطلاعات کاربردی و پاسخگویی به متقاضیان تشکیل شده است.

۴- خودکفایی
فعالیت‌های درآمدزا در محدوده اهداف خانه عکاسان ایران با توجه به توانایی‌های بخش‌های زیر مجموعه خانه به منظور تقویت بهینه امور فرهنگی از وظایف این بخش محسوب می‌شود.

۵- دفتر کودکان و نوجوانان 
انجمن عکاسان فردا 
ایجاد بستر مناسب برای جذب و هدایت نوجوانان مستعد و شناسایی تواناییهای نهفته در این گروه پر نشاط انگیزه‌ای قوی برای تشکیل انجمن عکاسان فردا شد انجمن عکاسان فردا با برنامه‌های متنوعی از قبیل تشکیل جلسات در زمینه‌های مختلف مربوط به هنر عکاسی و سفرهای گروهی و برپایی نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی و ... پایگاه آن دسته از نوجوانانی است که به هنر عکاسی عشق می‌ورزند و خانه عکاسان ایران تلاش می‌کند تا آنها را برای ورود به جامعه عکاسی آماده کند.

ایستگاه عکاسی
محلی برای اولین تجربه عکاسی و پلی است بین کودکان و نوجوانان و دنیای نور و تصویر. ایستگاه‌های خانه عکاسان ایران و سیار آن در مراسم ملی مذهبی و مکان‌های فرهنگی بر پا می‌شود. در این ایستگاه‌ها کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۷ سال زیر نظر مربی بطور رایگان اقدام به عکاسی می‌کنند. تجربه برپایی ایستگاه‌های عکاسی با موضوعات مختلف زمینه مساعدی برای ارایه این حرکت فرهنگی در جامعه از سوی مراکز مختلف است.

کد خبر 48103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز