جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اریتره کشوری در شرق آفریقا است که پس از استقلال در سال ۱۹۹۳ تاکنون یک بار با یمن درگیر جنگ شده و یک بار با اتیوپی.

اریتره

این کشور از غرب با سودان، از جنوب با اتیوپی و از جنوب شرقی با جیبوتی همسایه است. اریتره از شرق و شمال شرق در کنار دریای سرخ قرار گرفته است.

این کشور در اوایل قرن بیستم جزو مستعمرات ایتالیا بود. اریتره که به صورت پایگاهی برای تسخیر اتیوپی در سال‌های ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ درآمده بود، در سال ۱۹۴۱، زمانی که ایتالیایی‌ها از شرق آفریقا اخراج شدند، تحت حکومت بریتانیا درآمد.

در سال ۱۹۵۲ این سرزمین به صورت ایالتی خودمختار با اتیوپی تشکیل فدراسیون داد. در سال ۱۹۷۷ چریک‌های اریتره‌ای این سرزمین را تقریبا به طور کامل از وجود نیروهای اتیوپی پاکسازی کردند، ولی دولت اتیوپی به رهبری سرهنگ منگستو به جنگ پرداخت و در سال بعد وضعیت را بر عکس کرد.

در سال ۱۹۹۱ سرانجام جبهه آزادی‌بخش اریتره موفق شد استقلال را برای این کشور به دست آورد. همه پرسی در اریتره در آوریل ۱۹۹۳ با اکثریتی جامع استقلال را مورد تائید قرار داد و طبق برنامه، این سرزمین در ۲۴ مه ۱۹۹۳ به استقلال کامل رسید.

سیاست در اریتره

رئیس جمهور در این کشور با رای اعضای مجلس ملی برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب شد که این دوره از زمان استقلال تاکنون (۲۰۰۸) ادامه یافته است.

در اریتره حزب حاکم، جبهه مردم برای آزادی و عدالت است که تنها حزب سیاسی این کشور محسوب می‌شود.

در نوزدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ یازده نفر از اعضای برجسته حزب حاکم و از رهبران جبهه آزادیبخش به جرم توطئه علیه دولت بازداشت شدند که از آن زمان تاکنون در مکان نامعلومی زندانی هستند و تا به حال هیچ یک از اعضای خانواده‌شان را ملاقات نکرده‌اند.

آنان که به "گروه یازده نفر" معروف شده‌اند، قبل از دستگیری در نامه‌ای سر گشاده به رئیس جمهور خواهان اجرای مفاد قانون اساسی و دادن آزادی‌های سیاسی و اجتماعی به مردم شده بودند.

اقتصاد در اریتره

تولید ناخالص داخلی این کشور 751/4میلیارد دلار است که در سال ۲۰۰۷ میلادی دو درصد رشد داشت.

۸۰ درصد از نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. نیمی از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در سال ۲۰۰۷ میلادی 5/15درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل حیوانات زنده، ذرت، منسوجات، مواد غذایی و تولیدات کوچک کارخانه‌ای است که به کشورهای ایتالیا، فرانسه ، استرالیا، سودان، آمریکا ، چین، عربستان سعودی  و اردن  صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات، محصولات نفتی، مواد غذایی و کالاهای کارخانه‌ای است که از کشورهای ایتالیا، عربستان سعودی، چین، هلند، ترکیه، آلمان و برزیل وارد می‌شود.

مردم اریتره

جمعیت این کشور چهار میلیون و ۹۰۶ هزار و ۵۸۵ نفر است که میانگین سنی آنها 9/17سال است. امید به زندگی برای زنان 28/68 و برای مردان 88/57سال است.

اسلام و مسیحیت دو دین اصلی در این کشور هستند.

در این کشور زبان رسمی وجود ندارد اما دولتمردان دو زبان را به عنوان زبان کاری و اداری استفاده می‌کنند: عربی و تیگرینیا.

اریتره در یک نگاه

مساحت ۱۲۱،۳۲۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۴،۹۰۶،۵۸۵ نفر
پایتخت اسمیره
واحد پول نکفا
دامنه اینترنتی er.
پیش شماره ۲۹۱+
کد خبر 48362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز