شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

علی شیدفر : ایجاد بستری مناسب برای برقراری تبادل فرهنگی با کشورهای مختلف جهان و دستیابی به یک الگوی هنری فراگیر در همه زمینه‌ها به‌ویژه در عرصه تئاتر از دیرباز مورد توجه هنرمندان بوده است.

 پیتربروک کارگردان نام‌آور تئاتر بریتانیا یکی از شاخص‌ترین این هنرمندان است که بیش ازنیم قرن در این زمینه فعالیت دارد و با همکاری گروه‌های ایرانی و هنرمندانی از دیگر کشورهای جهان آثاری درخشان پدید آورده است. آثاری که درطول این سال‌ها در جشنواره‌های مختلف جهانی درخشیده‌اند.

اخیراً نیز در جریان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاترفجر3 نمایش محصول مشترک هنرمندان ایران و گروه‌های خارجی به صحنه آمد. نمایش لمنوس به کارگردانی رائول والس کار مشترک ایران و مکزیک  سودالایادی  به کارگردانی مهدی فرج پور باهمکاری گروهی از بازیگران هندی و هفت دستور کلیدی برای معاصرشدن  به کارگردانی اروند دشت‌ارای و سارا ریحانی باهمکاری هنرمندانی از ایتالیا، پرتغال و.... عنوان این نمایش‌ها بود که در بخش بین فرهنگی جشنواره به نمایش درآمدند و هنرمندان تئاتر ایران درکنار هنرمندانی از دیگر کشورها برای ایجاد اجراهای چند فرهنگی به هم سرایی پرداختند.

لمنوس که براساس نمایشنامه فیلوکتتس اترسوفکل به اجرا درآمد سرگذشت  فیلوکتتس  سردار معروف یونانی  است که برای گرفتن کمان معروفش به معبد رفته توسط ماری زخمی می‌شود. زخم پایش به حدی دردآور می‌شود که به خاطر داد و فریادهایش آسایش را از سپاه یونانی می‌گیرد به همین دلیل او را در جزیره متروک لمنوس  رها می‌کنند. پس از 9سال تنهایی در جزیره یونانی‌ها برای پیروزی در جنگ تروا به سراغ او می‌آیند و...

در این نمایش مهدی نصیری، افشین غفاریان، الهام جلالی، مهناز خطیبی، محمد فرجی، سارا امینی  الهام میرزاپور و اینت سسمینتال به عنوان بازیگر به هنرنمایی پرداختند.

در شرایطی که تئاتر مابا مشکلات بسیاری روبه‌روست و هنرمندان برای کار با مسایلی گاه پیش پا افتاده درگیرند و در مواردی که منابع مکتوب کافی وجود ندارد و اغلب هنرمندان ایرانی علیرغم استعداد از دانش روز عقب مانده‌اند و بر خلاف هنرمندان دیگر کشورها که تکنیک و دانش‌های تئاتری را به شکل علمی آموخته‌اند  آنچه دارند حاصل تلاش شخصی و آزمون و خطا‌های پی‌درپی یا فراگیری از منابع بسیار محدود است، همکاری با گروه‌های نمایشی کشورهای دیگر حاصلی پربار خواهدداشت.

از سوی دیگر تعامل فرهنگی بین گروه‌های نمایشی ایرانی و غیر ایرانی از این جهت مورد اعتناست که می‌تواند زمینه این گسترش فرهنگی را ایجاد کرده و ضمن برخوردارکردن گروه‌های داخلی از تجارب فنی و تکنیکی آثار دیگر کشورها دریچه‌ای نو و قابل تأمل را برای هنرمندان سایر کشورها بگشاید؛ دریچه‌ای که گذشته از هنرمندان دیگر علاقه‌مندان را نیز از لطف خود بی‌نصیب نخواهد گذاشت.

استقبال هنرمندان و مخاطبان غیر ایرانی از آثار نمایشی ما در طول سال‌های اخیر شاهدی بر این مدعاست که هرگاه نمایشی باتکیه بر ریشه‌های فرهنگی این کشور خلق شده و به دور از تقلیدهای رایج بر هویت هنری خود تاکید داشته بدل به اثری ارزشمند شده و توانسته است تأثیری عمیق از خود به جا بگذارد.

با گسترش این تبادل می‌توان به حاصل تعامل و همکاری هنرمندان کشورهای مختلف امید بسیار داشت و شاهد دستاوردهای تجربیات مشترک هنرمندان کشورمان با دیگر هنرمندان جهان بود.

کد خبر 48436

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز