یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

فهیمه ترکمن: تمام افراد دوست دارند فرزندانی مسئولیت‌پذیر داشته باشند اما این آرزو چگونه تحقق می‌یابد؟

بچه‌ها حتی در سنین پائین هم علاقه بسیاری به کمک کردن دارند، اگر شما صبور و خلاق باشید، خواهید دید آنها چقدر بیشتر از آنچه شما فکر می‌کنید از دستشان کار برمی‌آید. این کار موجب می‌شود وقتی بزرگتر شدند در کارهایشان اعتماد به‌نفس و شوق داشته باشند.

اگر می‌خواهید مسئولیت‌پذیری به‌صورت طبیعی و عمقی در وجود فرزندتان شکل بگیرد آنها باید ارزش واقعی کارهایشان را درک کنند. اگر فقط روی چیزی که به‌عنوان پاداش خواهند گرفت متمرکز شوند، این را نخواهند آموخت.

اگر فرزندتان عادت کرد وسایل خود را در مدرسه یا کلاس زبان جا بگذارد اجاره بدهید با نتایج و عواقب کارهایش هم روبه‌رو شود.

درغیر این‌صورت هیچ وقت در زندگی مسئولیت‌پذیر نخواهد شد.هر رفتاری از کودک می‌بینید و خوشتان می‌آید جلوی خودش به زبان بیاورید این کار سبب می‌شود کار با شوق بیشتری تکرار شده و در خاطر کودک ماندگار شود.

مسئولیت‌پذیری را به‌عنوان ارزش معرفی کنید و اهمیت آن را در زندگی مشخص کنید. الگوی مسئولیت‌پذیری کودک باشید. شما در بیشتر موارد الگوی کودک هستید پس مراقب رفتارهایتان باشید چون بچه‌ها تمام کارهایتان را زیر ذره‌بین دارند.

با بچه‌ها صحبت کنید و بگویید که توقع چه رفتاری از او دارید. وقتی کودک نمی‌داند مسئولیت‌پذیری یعنی چه؟ چطور انتظار دارید مسئولیت‌پذیر باشد.در بعضی مواقع با پدر و مادرهای دیگر حرف بزنید، کتاب بخوانید، به مشاوران متخصص مراجعه کنید و خلاصه هر کاری از دستتان برمی‌آید انجام دهید تا احساس کنید برای تربیت فرزندتان تنها نیستید.

کد خبر 48583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز