یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری غنا کشوری است در غرب آفریقا که اروپایی‌ها برای تجارت وارد آن شد. اول طلا خرید و فروش کردن و کمی بعد برده. غنا همچنین اولین کشور آفریقایی بود که مستقل شد.

غنا

این کشور از غرب با ساحل عاج، از شمال با بورکینافاسو و از شرق با توگو همسایه است در جنوب این کشور خلیج گینه قرار دارد.

در قرن پانزدهم میلادی غنایی‌ها تجارت را با پرتغال آغاز کردند و در سال ۱۸۷۴ این کشور مستعمره انگلیس شد و نام ساحل طلایی را بر آن نهادند. در سال ۱۹۵۷ این کشور استقلال یافت و نام غنا را برای خود انتخاب کرد.

آب و هوای این کشور در جنوب شرق گرم و خشک  و در جنوب غرب گرم و مرطوب است. در شمال کشور هم هوا گرم و خشک است. دریاچه ولتا در این کشور بزرگترین دریاچه مصونوعی جهان است.

سیاست در غنا

بر اساس قانون اساسی کنونی این کشور که در سال ۱۹۹۲ تدوین شد، قدرت بین رئیس جمهور، مجلس، کابینه و شورای نمایندگان تقسیم می‌شود.

رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور همزمان با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. رئیس جمهور اعضای هیات دولت را برای تائید به مجلس معرفی می‌کند.

مجلس این کشور ۲۳۰ کرسی دارد که با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در غنا

تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۳/۳۱ میلیارد دلار است. ۱۱ میلیون و ۲۹۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در غنا ۱۱ درصد است و ۵/۲۸درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در این کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۱ درصد بود.

محصولات صادراتی غنا شامل طلا، کاکائو، الوار، ماهی تن، هیدروکسید آلومینیوم، آلومینیوم، سنگ منگنز، الماس و گیاه است که به کشورهای هلند، انگلیس آمریکا ، اسپانیا، بلژیک و فرانسه  صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل کالاها و تجهیزات اساسی، نفت و مواد غذایی است که از کشورهای نیجریه، چین ، انگلیس، بلژیک، آمریکا و آفریقای جنوبی وارد می‌شود.

مردم غنا

جمعیت این کشور ۲۲ میلیون و۹۳۱ هزار و ۲۹۹ نفر است که میانگین سنی آنها ۲/۲۰ سال است. امید به زندگی برای زنان ۹۵/۵۹ و برای مردان ۳۱/۵۸سال است.

۸/۶۸ درصد از مردم این کشور مسیحی هستند و ۹/۱۵ درصد مسلمان.

زبان رسمی آن انگلیسی است.

غنا در یک نگاه

مساحت ۲۹۳،۴۶۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۲۲،۹۳۱،۲۹۹ نفر
پایتخت آکرا
واحد پول سدی
دامنه اینترنتی gh.
پیش شماره ۲۳۳+
کد خبر 48646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز