یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ و اجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.

دعای روز پنجم رمضان

خدایا در این روز مرا از آمرزش‌خواهان،
و از بندگان شایسته و فرمانبردار
و از دوستان نزدیکت قرار بده،
به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان.

اهمیت استغفار

روز پنجم ماه مبارک رمضان، از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را از استغفار کنندگان، بندگان صالح و مطیع و از مقربان درگاه خویش قرار دهد.

این 3مقوله به خصوص استغفار با رحمت خداوند ارتباط تنگاتنگی دارد. لذا در پایان دعا به رحمت و راْفت خداوند تمسک کرده و آن را واسطه فیض در رسیدن به 3خواسته قرار داده است.

همان طور که پیامبر اکرمص رحمة‌للعالمین است؛ و وجود نازنینش در بین امت رافع عذاب است، استغفار امت نیز رحمت خدا را جلب می‌کند و با وجود استغفار، خدا عذاب نمی‌کند. پیامبر گرامی‌اسلامص می‌فرماید: هر دردی دوایی دارد و داروی گناهان استغفار است.

وقتی از خدا می‌خواهیم ما را از مستغفران قرار دهد، یعنی در کنار پیامبرص و متقین قرار دهد. با توجه به اهمیت استغفار در سحرها، چه خوب است که روزه داران در ماه مبارک رمضان، این فرصت خدا دادی را غنیمت شمرده و استغفار را یکی از برنامه‌های معنوی خود در سحرها قرار دهند.

بندگی و تقرب به درگاه احدیت

در فراز دوم دعا، از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را از بندگان صالح و مطیع خود قرار دهد. طبیعی است که چنین خواسته‌ای لازمه خواهش اول است. زیرا چنان که گفتیم به تصریح قرآن کریم استغفار کردن از صفات انسان‌های باتقوا است.

انسان‌های صالح هستند که همیشه خوف خدا را در دل داشته و بر گناهان خویش استغفار می‌کنند و خود را دائما محتاج غفران پروردگار می‌دانند، حتی معصومانع  نیز خود را از غفران خدا بی‌نیاز نمی‌دانند اگر چه هیچ گناهی مرتکب نمی‌شوند.

خلاصه آن که استغفار، صلاحیت در بندگی و تقرب 3مقوله به هم پیوسته هستند. بنابر این باید استغفار همراه با عمل صالح باشد تا تقرب را در پی داشته باشد که مضمون این دعا است.

کد خبر 4924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز