سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

اللهمّ أعنّی فیهِ علی صِیامِهِ و قیامِهِ و جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.

دعای روز هفتم رمضان

خدایا مرا در این روز بر روزه و عبـادت یاری کن و از رفتارهای بیهوده و گناهان برکنارم دار
و در آن، یادت را روزیم کن و مداومت بخش، به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان.

استمداد از خداوند در عبادت

کمک خواستن و استمداد از خداوند متعال در هر کاری چه در انجام واجبات و چه در ترک محرمات، و نیز ذکر دائم پروردگار، از مهم ترین رموز موفقیت انبیا، اولیا و مؤمنان به شمار می‌رود.

بدیهی است که اگر خداوند متعال یاری نکند و توفیق ندهد، و انسان خدا را فراموش کند، نه می‌تواند به واجبات خود عمل کند و نه از محرمات دوری کند و تردیدی نیست که در این صورت به بیراهه خواهد رفت و نصیب شیطان شده و از گمراهان خواهد شد؛

چون شیاطین گروه گروه برای انحراف بنده خدا که قصد دارد راه تقوا را پیش گیرد، هجوم می‌آورند و قرآن کریم تنها راه نجات از آن‌ها را ذکر خدا دانسته و فرموده است: «پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‏های شیطان شوند، متذکر شده و به یاد خدا می‏افتند و همان لحظه بینا می‏گردند. ‏»

از این رو در دعای روز هفتم، هم  انجام واجبات مهمی‌همچون روزه و نماز و عبادات مطرح است و هم دوری از لغزش‌ها و گناهان را از خداوند متعال خواستاریم.

این دعای شریف به ما می‌آموزد که در مسیر انجام واجبات و ترک محرمات، دو چیز حائز اهمیت است؛ یکی از سوی بنده خدا که همان ذکر دائم است و دیگری از سوی خداوند متعال که همان توفیق است.

با توجه به این که از دید مؤمن عارف این دو نیز همچون همه امور دیگر به دست خداوند است، آن دو را نیز باید از خداوند متعال تقاضا کنیم.

ذکر دائم

نکته جالبی که در دعای شریف راجع به ذکر آمده این است که فرموده: «ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ». دائمی‌بودن از دیدگاه قرآن کریم بسیار مهم است؛ در سوره احزاب خطاب به مؤمنان می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! خدا را بسیار یاد کنید».

قرآن کریم بر این موضوع تأکید بسیار کرده و ذکر کثیر را از صفات مؤمنان و صالحان و نیز از صفات کسانی که از پیامبرص اسوه می‌گیرند و به خدا و روز آخرت امید دارند، ذکر کرده است.

کد خبر 5094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز