سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفاده نادرست از پمپ‌های انسولین جان بیماران نوجوان را به خطر می‌اندازد.

insulin pump responsibl

مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار دادند: پمپ‌های انسولین [‌تزریق انسولین]که امروزه از سوی ده‌ها هزار نوجوان مبتلا به دیابت نوع اول در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند خطرناک باشند و ضمن وارد کردن آسیب به بدن بیمار، موجب مرگ وی شوند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، پژوهشگران این سازمان خاطرنشان کردند که والدین باید مراقب استفاده فرزندانشان از این پمپها باشند.

این سازمان اگرچه توصیه به توقف استفاده از این وسیله نمی‌کند اما تاکید دارد که امنیت استفاده از آن بویژه در کودکان کم سن و سال باید حتما کنترل شود.

بازبینی‌های سازمان نشان داده که طی یک دهه ۱۳ مورد مرگ و بیش از ۱۵۰۰ مورد صدمات بدنی در ارتباط با استفاده از این پمپ‌ها گزارش شده است.

در برخی موارد ممکن است خود دستگاه درست کار نکند اما در مواردی هم نوجوانان با بی‌دقتی و به روشی خطرناک از آنها استفاده می‌کنند.

برخی از بیماران نمی‌دانند که چطور به شکل درست از این وسیله استفاده کنند، آن را می‌اندازند و یا درست از آن مراقبت نمی‌کنند.

استفاده از این پمپ‌ها بسیار متداول است؛ چرا که به نوجوانان مبتلا به دیابت امکان می‌دهد زندگی عادی‌تری داشته باشند، به طور نامحسوس در بین مردم به خود انسولین تزریق کنند و حتی بتوانند به همراه دوستانشان پیتزا بخورند.

آمارها نشان می‌دهد که امروزه بیماری دیابت نوع اول بین ۱۲ تا ۲۴ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کنند و زمانی بروز می‌کند که بدن به سلول‌های تولید کننده انسولین در غده پانکراس حمله ور می‌شوند.

افرادی که دیابت نوع اول دارند یعنی مقدار خیلی کمی انسولین تولید می‌کنند و یا اصلا انسولینی در بدنشان تولید نمی‌شود، لازم است که برای ادامه زندگی انسولین تزریق کنند. این نوع دیابت بیشتر در کودکان و نوجوانان است. ‌

تشنگی بیش ازحد، گرسنگی دایمی، تکرر ادرار، کاهش وزن ناگهانی، خستگی مفرط وتاری دید از شایع‌ترین علائم دیابت نوع اول هستند. ‌

دلایل مختلفی برای کاهش تولید انسولین توسط پانکراس یا لوزالمعده شناخته شده است و هر بیماری ممکن است با یکی از این دلایل دچار مرض قند شده باشد. این دلایل عبارت از وارثت (ژنتیک)، ابتلا به بیماریهای عفونی، شرایط محیطی و استرس هستند.

گرچه بسیاری از افراد، ابتلا به بیماری خود را به بروز وقایع استرس زایی مثل تصادفات یا سایر بیماریها ربط می‌دهند، اما اثبات یک ارتباط مستقیم بین استرس و مرض قند هنوز نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

کد خبر 51109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز