چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: لوکزامبورگ کشوری در قاره اروپا است که به مرکزی برای موسسه‌های مالی و بانک تبدیل شده است.

لوکزامبورگ

این کشور با بلژیک، فرانسه و آلمان همسایه است. این کشور تنها بازمانده نظام حکومتی دوک‌نشینی در جهان است.

این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۷ سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در جهان از آن این کشور است.

لوکزامبورگ یکی از کوچکترین کشورهای قاره اروپا است. این کشور از نظر وسعت در بین ۱۹۴ کشور جهان رتبه ۱۷۵ را دارد.

این کشور یکی از پایه‌گذاران اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سازمان ملل متحد بود. شهر لوکزامبورگ، پایتخت این کشور میزبان تعدادی از ساختمان‌های وابسته به اتحادیه اروپا است.

سیاست در لوکزامبورگ

در این کشور دموکراسی با کمک مجلس پیاده می‌شود. رئیس حکومت دوک اعظم است. این سمت موروثی است و از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود. اکنون دوک اعظم هنری است و پس از او پسرش جانشینش می‌شود.

رئیس دولت نخست‌وزیر است. قانون اساسی این کشور در سال ۱۸۶۸ تدوین شده است.
قوه قانونگذاری این کشور شامل شورای نمایندگان است که ۶۰ کرسی دارد و نمایندگانش برای دوره‌ای پنج ساله با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

مجلس دیگری نیز در این کشور فعال است که در حقیقت مجلس مشاوران است و ۲۱ عضو آن را دوک اعظم از میان مردم عادی انتخاب می‌کند.

اقتصاد در لوکزامبورگ

تولید ناخالص داخلی در این کشور ۷۹/۳۸میلیارد دلار است. ۲۰۵ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که بیش از ۱۲۱ هزار نفر از آنها از آن سوی مرزها از کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک می‌آیند.

نرخ بیکاری در این کشور ۴/۴درصد است. آماری از افراد زیر خط فقر در دست نیست. در سال ۲۰۰۷ میلادی نرخ تورم در لوکزامبورگ ۱/۲ درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، فولاد و فرآورده‌های آن،‌مواد شیمیایی، الوار و شیشه است که به کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، بلژیک، اسپانیا و هلند  صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل مواد معدنی، آهن، مواد غذایی و کالاهای لوکس است که از کشورهای بلژیک، آلمان ، چین ، فرانسه، انگلیس و هلند وارد می‌شود.

مردم لوکزامبورگ

جمعیت این کشور ۴۸۶ هزار نفر با میانگین سنی ۳۹ سال است. امید به زندگی برای زنان ۸۳ و برای مردان ۷۶ سال است.

۸۷ درصد از مردم این کشور مسیحی پیرو کلیسای کاتولیک رم هستند. زبان رسمی آنها لوکزامبورگی است.

لوکزامبورگ در یک نگاه

مساحت ۲،۵۸۶ کیلومتر مربع
جمعیت ۴۸۶،۰۰۶ نفر
پایتخت لوکزامبورگ
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی lu.
پیش شماره ۳۵۲+
کد خبر 51843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز