شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه جدیدی از کشور‌ها موسوم به اوناسور، روز جمعه 23 مه در آمریکای جنوبی پا به عرصه وجود گذاشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، بر مبنای توافقات انجام شده در برازیلیا، پایتخت برزیل، قرار است 12 کشور آمریکای لاتین پارلمان قاره‌‌‌‌‌ای تشکیل دهند. کشور‌های عضو اوناسور عبارتند از:آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، گویان، پاراگوئه، پرو ، سورینام، اوروگئه و ونزوئلا.

بسیاری سازمان اوناسور را نسخه منطقه‌ای اتحادیه اروپا قلمداد کرده‌اند. در واقع اوناسور با هدف ارتقا یکپارچگی اقتصادی و سیاسی در میان کشور‌های آمریکای جنوبی تاسیس شده است.

این اتحادیه جدید در آمریکای جنوبی در حالی تاسیس می‌شود که ایناسیو لولا دا سیلوا رییس جمهوری برزیل و میزبان اجلاس کشورهای موءسس اوناسور، خواستار همکاری دفاعی میان کشور‌های آمریکای جنوبی شده و هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا همکاری‌های دفاعی کشور‌های آمریکای جنوبی را اقدامی در برابر اقدامات نظامی آمریکا دانسته است.

هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا طی سخنانی در اجلاس برازیلیا، ضمن بیان این مطلب که آمریکا قصد دارد در آمریکای جنوبی به منظور ایجاد تفرقه و فتح این قاره، جنگ به پا کند، گفت: دشمن شماره یک اتحاد جنوب امپراطوری ایالات متحده است.

ایناسیو لولا دا سیلوا نیز سایر کشور‌های آمریکای لاتینی و حوزه دریای کارائیب را به عضویت در اتحادیه جدید لاتینی دعوت کرد و گفت: درهای اوناسور به روی تمامی کشور‌های منطقه باز است. اوناسورتحت علامت تکثر گرایی وپلورالیسم متولد شده است.

با این حال در بدو تولد اوناسور علائمی از اختلافات به چشم می‌خورد. رودریگو بورخا، اولین دبیرکل اوناسور روز پنجشنبه 22 مه استعفا داد. او اعلام کرد به این دلیل از مقام خود استعفا داده است که برخی از رهبران کشور‌های آمریکای لاتین خواسته وی مبنی بر اینکه مرکوسور و جامعه آند نیز زیر مجموعه اوناسور قرار گیرند را نپذیرفته‌اند.

سران آمریکای لاتین، به دلیل مخالفت کلمبیا با تا سیس شورای دفاعی آمریکای جنوبی هنوز در این زمینه به توافق نرسیدند. شورای دفاعی آمریکای جنوبی قرار است بر مبنای پیشنهاد برزیل ایجاد شود. از جمله اهداف تاسیس این شورا می‌توان به حل مناقشات، ارتقا همکاری دفاعی و همکاری مشترک در زمینه ساخت سلاح میان کشور‌های آمریکای جنوبی اشاره کرد.

در شرایطی که تشکیل شورای دفاعی آمریکای جنوبی به دلیل مخالفت کلمبیا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته، ایناسیو لولا دا سیلوا در سخنانی از کشور‌های ثروتمند آمریکای جنوبی خواست سوبسید‌های کشاورزی و تعرفه‌های واردات کالا را کاهش دهند. داسیلوا همچنین از استفاده از سوخت‌های زیست محیطی مانند اتانول دفاع کرد.

به اعتقاد تحلیل گران مسائل سیاسی اوناسور می‌تواند در کاهش مناقشات سیاسی موءثر باشد و می تواند سطح توسعه را در منطقه‌ای که تجارت داخلی آن بالغ  بر 72 میلیاردلار است(براساس آمار سال 2006)، ارتقا بخشد.

بر اساس آمار‌های ارائه شده از سوی کمسیون اقتصادی آمریکای جنوبی سازمان ملل متحد، انتظارمی‌رود، اقتصاد آمریکای جنوبی در سال 2008 از رشدی معادل 4.7 درصد برخوردار شود.

کد خبر 52854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز