همشهری‌آنلاین: قربانعلی (حسینعلی)‌ دری نجف‌آبادی فرزند حاج اسدالله در آبان ۱۳۲۴ در نجف آباد اصفهان ،متولد شد

دری نجف‌آبادی

دوران ابتدایی و سال اول دبیرستان را در مدارس معمول آن زمان به تحصیل پرداخت
وی به سبب علاقة وافر به علوم دینی، در سال 1338 شمسی به حوزة علمیه نجف آباد (مدرسة مرحوم ریاضی) راه یافت و از محضر بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباس ایزدی،‌ حاج شیخ غلامحسین منصور،‌ حاج سید محمود مدرس و دیگر بزرگان حوزة علمیه نجف آباد بهره برد.

در سال 1340 شمسی و هم زمان  با رحلت مرحوم آیت‌الله بروجردی در حالیکه مشغول تحصیل در دورة سطح بود، به حوزة علمیه قم رفت و از محضر آیت الله حاج شیخ غلامرضا صلواتی، حاج شیخ حسین شب زنده دار، ‌حاج شیخ ابراهیم امینی و آیت الله مفتح دروس جلدین لمعه، قوانین، منظومه، منطق و حکمت را فرا گرفت. رسائل و مکاسب را در محضر آیات سبحانی، ‌صالحی نجف آبادی، ‌منتظری، حاج شیخ علی پناه اشتهاردی و فاضل لنکرانی آموخت.

کفایه را نیز در محضر مرحوم آیت‌الله حاج سیدباقر سلطانی و دیگر بزرگان فرا گرفت. از سال‌های 1343 و 1344 شمسی در درس خارج اصول و اجتهاد و تقلید و نیز کتاب الصلوه مرحوم آیت‌الله محقق داماد شرکت جست و هم زمان نیز در درس‌های طهارت مرحوم آیت‌الله گلپایگانی حضور یافت. از حوزة درسی مرحوم آیت‌الله حائری، آیت‌الله فانی اصفهانی،‌ آیت‌الله اراکی و نیز دو سال تابستان‌ها از حوزه درسی مرحوم آیت الله سیدعلی بهبهانی بهره برد.

دری نجف آبادی، جلد سوم اسفار را در محضر مرحوم علامه طباطبایی و جلد اول را در محضر آیت‌الله امینی و جلد دوم و ششم را در محضر آیت‌الله جواد آملی فرا گرفت  و از دیگر سو قسمتی از الهیات، شفا و قواعد این ترکه و فصوص و مصباح را نیز از محضر آیتین علمین جوادی آملی و حسن زاده آملی آموخت.

وی در مباحث فلسفی و جلسات خصوصی آیت الله شهید مطهری نیز حضوری فعال داشت و از سالهای 1347 - 1346 شمسی به بعد بصورت مستقل در مباحثة جواهر، کفایه، فقه، اصول و اسفار پرداخته و ضمناً به تدریس سطوح مختلف همت گمارد.

از جمله درس‌هایی که در آن سال ها در حوزة مقدس قم و نجف آباد برای طلاب و دانشجویان دلپذیر بود، ‌آشنایی با نهج البلاغه شریف بود که همواره مورد توجه حجت الاسلام دری بوده و وی مدام در مطالعه و غور در نهج البلاغه بود.


فعالیتهای علمی  و تالیفی

حجت الاسلام دری نجف آبادی از آغاز طلبگی، علاوه بر تحصیل به  تدریس هم می‌پرداخت  و نوعاً چند مباحثه را همزمان  دنبال می‌کرد. بسیاری از دروس سطوح مختلف مانند کفایه  مکاسب،‌ منظومة حکمت، نهایه الحکمه، ‌بدایه، المنطق و اصول الفقه مرحوم مظفر، بخشی از اشارات و مباحث فراوان دیگری را مباحثه و در مدارس کرمانی‌ها، قدیریه و رضویه و عترت و رسول اکرم (ص) ‌و مدرسه مبارکه فیضیه و حجتیه نیز دروس گوناگون ادبیات و (سطح) و تفسیر قرآن کریم و نهج البلاغه شریف را مباحثه و تدریس می‌کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علیرغم اشتغالات فراوان در امر تدریس درحوزة علمیه قم و یا دانشگاههای کشور،‌ کم و بیش به تدریس مباحثی همچون آیات و احکام اقتصادی، اقتصاد اسلامی، ولایت فقیه، مبانی سیاست اسلام در نهج البلاغه، فقه سیاسی اسلام، را در دانشگاه‌های تربیت مدرس،‌ امام صادق (ع) مدرسة عالی شهید مطهری و ... می‌پرداخت و چندین رساله دانشجویی را راهنمایی نموده و یا مشاوره داده و در منزل نیز به تدریس مکاسب و دیگر دروس اشتغال داشتند.

در این سالها در حوزه علمیه و مدارس مختلف علوم دینی نیز به درس و بحث اشتغال داشتند که از جمله آنها می‌توان به حوزة علمیه شهر کرد،‌ مدرسة مبارکة حجتیه برای طلاب غیر ایرانی، مدرسة امام حسین (ع) (میدان امام حسین تهران)، ‌مدرسة مروی،‌ مدرسه علمیه امیرالمؤمنین و مدرسة الزهرا (ع)، حوزه‌های عملیه خواهران و برادران و مسجد جامعه حجت غرب تهران اشاره کرد.

حجت الاسلام دری نجف آبادی در کنار فعالیتهای علمی و اجتماعی، تألیفاتی نیز دارندکه برخی به چاپ رسیده‌اند نظیر: انسان، ‌اسلام و بهره وری در اسلام، استراتژی دراز مدت جمهوری اسلامی ایران، ‌فرهنگ و توسعه از دیدگاه حضرت امام خمینی مقدمه‌ای بر مالیة عمومی در اسلام، حکومت اسلامی در نهج البلاغه، ‌اندیشه‌های اقتصادی شهید مدرس و مقالات متعدد علمی دیگر.

از حجت الاسلام دری نجف آبادی کتاب خاطراتی نیز به کوشش مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار کتاب عرضه شده است.

فعالیت های تبلیغی

دری نجف آبادی  از سال 1342 شمسی همواره در ایام محرم و ماه رمضان و نیز دیگر ایام تبلیغی به تبلیغ دین پرداخته  و در روستاهای دور افتاده الیگودرز مانند اردودر، خانی آباد تا راویز رفسنجان و کشکوئیه رفسنجان، چهارمحال بختیاری و نیسیان،‌ جندابه، اژیه، شهرستانک ورامین، ‌محمدآباد، حسن آباد قم، ‌نظام آباد و جاسب و لار و سروستان فریدن و سعادت آباد فارس و بندرعباس و اهواز و رامهرمز و بندر امام و بندر ماهشهر، ‌نجف آباد، اصفهان، تیران فریدن مناطق اطراف تهران، کرج، بابل، ‌قزوین، ‌بندانزلی، سنقر، ‌ایلام و نقاط دیگر کشور به سخنرانی و تبلیغ پرداخته و در ارشاد و هدایت و تبلیغ و ترویج شریعت و مبارزه علیه رژیم شاه  و بیان افکار و فتاوی بلند امام راحل انجام وظیفه کرد.

وی پس از رحلت مرحوم آیت الله سید عبدالهادی شیرازی جزء اولین پیروان و مقلدان حضرت امام خمینی درآمده و در جهت ترویج و تبلیغ افکار آن بزرگوار همچون دیگر یاران ایشان در صحنة حوزه و جامعه حضوری فعال داشته و به علت فعالیتهای سیاسی و افشاگری و روشن گری چندین بار به وسیلة شهربانی احضار و تحت تعقیب قرار گرفت.

در دوران انقلاب اسلامی نیز با سخنرانی در شهرهای مختلف از جمله قم، کاشان، قمصر، ‌نجف آباد، اصفهان،‌ خمینی شهر، تهران، اهواز، ‌بندر عباس، ماهشهر، بندر امام، ‌رامهرمز، بابل و دیگر مناطق مردم را به فعالیت علیه رژیم شاه  و مبارزه با آمریکا و اسرائیل تهییج و تحریک نموده که از جمله می‌توان به سخنرانی‌های محرم سال هزارو سیصدو پنجاه و هفت  شمسی در نجف آباد و خمینی شهر که منجر به سرنگونی مجسمه شاه گردید اشاره کرد. در دوران انقلاب به سبب تحت تعقیب بودن، ‌عازم خوزستان شدو در آن استان به فعالیتهای خود ادامه داد.

حجت الاسلام دری در زمان ورود حضرت امام در سال هزارو سیصدو پنجاه و هفت   شمسی، از اعضای ویژة ستاد حفاظت از امام بود و پس از چند روز خدمت در روابط عمومی ستاد مدرسة رفاه، ‌با تأیید حضرت امام جهت پیگیری مسائل انقلاب، عازم بندرعباس شد. دیدار از زندانیان و تبعیدیان  از دیگر کارهایی بوده که وی انجام داد..

مسئولیت‌ها

دری نجف آبادی در ایام انقلاب مسئولیت‌های زیر را عهده دار بود:

- مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی در اراک؛

- امامت جمعه شهر کرد و نمایندگی امام راحل در استان چهار محال و بختیاری؛

- دادستان انقلاب اسلامی در استان چهار محال و بختیاری؛

- نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دورة اول از چهار محال و بختیاری (اردل، کوهرنگ، ‌فارسان و کیار) به عنوان مخبر و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در دورة چهارم و پنجم از تهران و ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و ریاست کمیسیون خاص رسیدگی به لایحة برنامة پنجسالة اول و دوم و رئیس کمیسیون خاص رسیدگی به مناطق آزاد و رئیس کمیسیون کار و استخدام در دورة اول و مسئولیت های دیگر؛

- دبیر هیئت عالی گزینش (مستقر در ریاست جمهوری) بیش از 15 سال؛

- عضویت در ستاد قرارگاه خاتم الانبیاء؛

- نمایندگی ریاست جمهوری وقت (حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) در سرکشی به رزمندگان اسلام و مناطق آسیب دیده در اثر جنگ تحمیلی؛

- نمایندگی امام جمعه تهران در ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ؛

- ریاست هیئت مدیره و دبیر هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی قم (منصوب از سوی مقام معظم رهبری به مدت 5 سال)؛

- عضویت در شورایعالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) (‌منصوب از سوی مقام معظم رهبری از اول تأسیس سال 68 تا امروز) و مدتی نیز معاونت فرهنگی مجمع اهل البیت (ع)؛

- امامت جمعة موقت شهر ری از سال 73؛

- مسئولیت مجمع مشورتی بازسازی کشور پس از پذیرش قطعنامه در سال 1367 از طرف امام راحل (ره) - دو دوره نمایندگی مجلس خبرگان از استان ایلام و تهران؛

- عضویت در بعثة حضرت امام و مقام معظم رهبری در حج؛

- معاونت اقتصادی و تکنولوژی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری؛

- عضویت در کمیتة تنظیم بازار ارز و عضویت در شورای پول و اعتبار؛

- عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو دوره پنج ساله؛

- وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران؛

- مشاور اقتصادی رئیس جمهوری؛

- ریاست کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی؛

- ریاست دیوان عدالت اداری؛

- عضو هیات امنای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و کاشان یک دوره از طرف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت؛

-عضو هیات امنای دانشگاه‌های منطقه مرکزی از طرف ریاست محترم جمهوری؛

- عضو هیات امنای مهدیه تهران از سالهای 59 تا این تاریخ؛

- عضو هیات امنای ندا رایانه و مسئول انجمن فن آوری در مجلس شورای اسلامی در دوره های چهارم و پنجم؛

- عضو ستاد تفسیر

- دادستان کل کشور

رییس کنگره ی شیخ بهایی در 3 سال متوالی؛

- رییس کنگره جاودان های تاریخ(سالگرد شهادت 72 تن) در سال 88؛

- عضو کمیته سه نفره بررسی وقایع پس از انتخابات سال 88؛

- نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان مرکزی با حکم مقام معظم رهبری؛

منبع: سایت دادستانی کل کشور

کد خبر 55530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز