همشهری آنلاین: گمانه‌زنی‌هایی در عراق جریان دارد که احتمالا ارتش آمریکا طرحی مخفیانه را برای استقرار پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرز با ایران را دنبال می‌کند.

خبرگزاری آلمان از بغداد گزارش داد، خبرگزاری اصوات العراق امروز (چهارشنبه 26 تیر) به نقل از سیاستمداران محلی شهر حلبچه که فقط 11 کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد، نوشت با حمایت آمریکا فرودگاهی بین‌المللی در این شهر احداث می‌شود.

بر اساس این گزارش، با این حال حرفی از ایجاد پایگاه نظامی در این شهر به میان نیامده است.

برخی ناظران تلاش برای احداث این پایگاه‌ها را در ارتباط با تهدیدهای آمریکا علیه تهران تصور می‌کنند. تردیدها درباره نیت اصلی آمریکا از احداث فرودگاه بین‌المللی در حلبچه از آنجا نشات می‌گیرد که در شمال عراق در حال حاضر دو فرودگاه یکی در اربیل و دیگری در سلیمانیه وجود دارد. شهر حلبچه در سال 1988 میلادی هدف حمله شیمیایی ارتش عراق قرار گرفت. در آن زمان 5000 تن کشته شدند که بیشتر آنان را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند.

نیروهای آمریکا پس از پایان ماموریت سازمان ملل
آمریکا و عراق در حال حاضر مشغول مذاکره بر سر توافقنامه‌ای هستند که وضعیت سربازان آمریکایی را برای احتمال ماندن در این کشور پس از پایان مدت ماموریت سازمان ملل در تاریخ 31 دسامبر مشخص کند.[آشنایی با توافقنامه امنیتی عراق - آمریکا]

واشنگتن خواهان به دست آوردن این حق است که امکان حمله به هر کشوری را «که خطری برای ثبات جهانی باشد»، از خاک عراق بیابد.

در همین حال، ایران به عراق درباره پیامدهای انعقاد توافقنامه‌ای بلندمدت با آمریکا هشدار داده است. قرار است امروز سنای آمریکا به بررسی مشکلات و موانع مذاکرات کنونی با بغداد بپردازد.

مرگ سرباز آمریکایی
از سوی دیگر ارتش آمریکا امروز اعلام کرد یک سرباز آمریکایی روز سه‌شنبه به واسطه انفجار بمب در استان دیاله کشته شد. یک سرباز دیگر هم روز دوشنبه بر اثر نبردهایی که در استان انبار در گرفت، مجروح شد. بر اساس خبر اصوات العراق بر اثر حمله خمپاره‌ای سه‌شنبه شب در نزدیکی «منطقه سبز» در مرکز بغداد دو پلیس و چهار غیرنظامی مجروح شدند.

کد خبر 58166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز