یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جامائیکا جزیره‌ای در آب‌های دریای کارائیب است که با موسیقی، غذاها و تنوع فرهنگی خود در دنیا شناخته شده است.

جامائیکا

این کشور در نزدیکی هائیتی و جمهوری دومینیکن قرار دارد. این کشور ابتدا مستعمره اسپانیا بود اما بعد تحت سلطه کمپانی هند شرقی قرار گرفت و مستعمره انگلیس شد.

این کشور از نظر موسیقی بسیار غنی است و بسیاری از خوانندگان و نوازندگان آن به شهرت جهانی دست پیدا کرده‌اند. سبک موسیقی رگا از این کشور آمده است.

این جزیره همچنین از نظر منابع معدنی بوکسیت و همچنین شکر بسیار غنی است. این کشور در سال ۱۹۶۲ استقلال خود را از انگلیس به دست آورد. جامائیکا عضو کشورهای مشترک‌المنافع است.

  • سیاست در جامائیکا

رئیس حکومت در این کشور ملکه انگلیس است. به نمایندگی از او در جامائیکا فرماندار کل رئیس حکومت است که ملکه او را انتخاب می‌کند.

رئیس دولت نخست وزیر است. رهبر حزب اکثریت در انتخابات خانه نمایندگان این کشور به عنوان نخست وزیر انتخاب می‌شود.

http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/map/Jamaica-map%5B100%5D.jpg

قوه قانونگذاری جامائیکا از دو مجلس تشکیل شده است. مجلس سنا ۲۱ کرسی دارد و نمایندگان آن را فرماندار کل با مشورت نخست وزیر و رئیس حزب مخالف دولت انتخاب می‌کند.

خانه نمایندگان ۶۰ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

  • اقتصاد در جامائیکا

 

محصولات صادراتی این کشور شامل آلومینیوم، بوکسیت، شکر، موز، قهوه، سیب‌زمینی شیرین، انواع نوشیدنی، مواد شیمیایی، پوشاک و سوخت فسیلی است که به کشورهای آمریکا، کانادا، چین، انگلیس، هلند و نروژ  صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل غذا و دیگر کالاهای مصرفی، تجهیزات صنعتی، سوخت، قطعات و تجهیزات کالاهای اساسی، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل و مصالح ساختمانی است که از کشورهای آمریکا، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا وارد می‌شود.

مردم جامائیکا

جمعیت این کشور حدود دو میلیون و ۸۰۴ هزار نفر با میانگین سنی ۲۳ سال است. امید به زندگی برای زنان ۷۵ و برای مردان ۷۲ سال است.

2/91 درصد از مردم آن سیاهپوستند. مسیحیت دین غالب در این کشور است. زبان رسمی آن انگلیسی است.

جامائیکا در یک نگاه

مساحت ۱۰،۹۹۱ کیلومترمربع
جمعیت ۲،۸۰۴،۳۳۲ نفر
پایتخت کینگستون
واحد پول دلار جامائیکا
دامنه اینترنتی jm.
پیش شماره ۸۷۶ ۱+
کد خبر 58421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز