چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ و أنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ و اسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین

دعای روز بیست و دوم  رمضان

خدایا ! در این ماه درهای فضلت را به‌رویم بگشا
و برکاتت را برایم فرود آر
و مرا بر موجبات خوشنودیت توفیق ده
و در دل بهشت، مسکن و مأوایم ده.
ای اجابت کننده خواسته‌های بیچارگان

درهای فضل

قرآن کریم خداوند متعال را صاحب فضلی بزرگ معرفی کرده که فضل او بر مردم، مؤمنان و عالمیان سایه افکنده است. از آن جا که بندگان هیچ حقی بر خدا ندارند لذا هر چه خدا عنایت فرماید همه فضل او است.

قرآن کریم در آیات بدین مطلب تصریح فرموده است،در سوره بقره می‌فرماید: «و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زیانکاران بودید.» در سوره نساء می‌فرماید: «و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی می‏کردید.» و در سوره نور می‌فرماید: «و اگر فضل و رحمت الهی بر شما نبود، هرگز احدی از شما پاک نمی‏شد ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه می‏کند.»

از این‌رو در روز بیست و دوم ماه مبارک، یعنی در آستانه یکی از شب‌های قدر که به اشارت روایات و دلالت علما با فضیلت‌ترین شب قدر است، درخواست گشودن درهای فضل خداوند و شامل شدن آن بر ما، دعایی بزرگ و خواسته‌ای عظیم است که باز به فضل و کرمش امید اجابت آن می‌رود.

پس در این دعا سخن از گشوده شدن درهای فضل الهی است و حال سؤال این است که درهای فضل خدا چیست؟ بدیهی است مراد از آنها، واسطه‌های فیض او هستند که فضل و بخشش و کرم او از طریق آن واسطه‌ها به خلق می‌رسد.

در فراز دوم دعا برکت خدا را مسئلت می‌کنیم که آن نیز همچون فضل و رحمت، مخصوص خداوند است که خود را به صفت «تبارک» توصیف کرده و بر هر بنده‌ای که بخواهد از برکت خود نازل می‌کند.

از نگاه قرآن کریم کسانی که ایمان داشته و تقوای الهی پیشه کنند، خداوند برکات آسمان‌ها و زمینش را به روی او می‌گشاید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛‏ و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها، ایمان می‏آوردند و تقوا پیشه می‏کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‏گشودیم ولی تکذیب کردند ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.»

از دیدگاه قرآن کریم، پیامبران و قرآن کریم که سبب هدایت هستند، مبارکند. 

اما نکته بسیار مهمی که در پایان دعا بدان اشاره شده، این است که خداوند متعال دعای کسانی را که به حد اضطرار رسیده‌اند، یعنی آنان که خود را محتاج و نیازمند دیده و جز خداوند کسی را صاحب فضل و برکت و کمال نمی‌دانند و جز به درگاه او از کس دیگر التماس نمی‌کنند  اجابت می‌کند.

اکنون که در آستانه شب قدر آن هم شب بیست وسوم که با فضلیت‌ترین شب‌های قدر است قرار داریم، چه نیکو است که اضطرار را در خود ایجاد کنیم و با اعتراف به فقر و بیچارگی خود و اعتقاد به فضل و رحمت او، آمرزش گناهان و عافیت و عاقبت به خیری و هر خیر و برکتی را از خداوند بخواهیم.

کد خبر 5952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز