شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشورهای میزبان، دهکده المپیک را در شهرهائی که رقابت‌های المپیک برگزار می‌شود، می‌سازند.

تاریخچه دهکده‌ المپیک

در عصر نوین برگزاری رقابت‌های المپیک، برای نخستین بار در آتن و در سال ۱۹۰۶ بود که برای ورزشکاران میهمان در این رقابت‌ها چادرهائی نصب شد. برخی از روایت‌های دیگر حاکی از اسکان دادن ورزشکاران در پارک ملی شهر آتن است. 

در بازی‌های لس آنجلس و در سال ۱۹۳۲ برای نخستین بار مجموعه مسکونی‌ای برای ورزشکاران احداث و نام دهکده‌ المپیک بر آن نهاده شد. این دهکده فقط برای ورزشکاران مرد بود و ورزشکاران زن در هتل‌های شهر لس آنجلس اسکان داده شدند.

 دهکده المپیک لس آنجلس از ۶۰۰ ساختمان پیش‌ساخته چوبی تشکیل شده بود که هزینه آن را یک اسپانسر خصوصی برعهده گرفته بود و پس از پایان بازی‌ها این ساختمان‌ها جمع‌آوری شدند.
 
در دوره‌های بعدی بازی‌های المپیک در بعضی از شهرها، خوابگاه‌های دانشجویان و یا آسایشگاه سربازان در پادگان‌ها برای مدت برگزاری بازی‌ها تبدیل به دهکده المپیک شدند.

اما در دهه‌های گذشته در بیشتر کشورهای میزبان، ما شاهد احداث دهکده المپیک بودیم که شامل آپارتمان‌های ۲ یا ۳ اتاقه با همه تجهیزات زندگی است. 
 
دهکده المپیک پکن
 
دهکده المپیک هنوز هم میعادگاهی است که هزاران ورزشکار از سراسر جهان برای مدت برگزاری بازی‌های المپیک در کنار یکدیگر و با هم زندگی می‌کنند، در بین آنها پیوندهای دوستی برقرار می‌شود و ورزشکاران غم شکست و شادی پیروزی را با هم تقسیم می‌کنند. 
 
امسال ورزشکاران، ساکن دهکده المپیکی با مساحت ۶۶ هکتار خواهند بود. در این دهکده ۴۲ بلوک ساختمان قرار گرفته است. هر کدام از آپارتمان‌های این بلوک‌ها ۱۷۰ متر مربع مساحت دارد و شش ورزشکار در آن زندگی خواهند کرد. آپارتمان‌ها از پیش به قیمت تقریبا ۲۰۰۰ یورو در هر متر مربع به فروش رفته‌اند و پس از پایان بازی‌ها به صاحبان آنها تحویل داده می شوند.

یکی از اتاق‌های ورزشکاران سوئیسی در دهکده المپیک پکن

 آپارتمان‌های دهکده المپیک با توجه به هوای گرم و آلوده پکن همگی دارای تهویه مطبوع هستند و از امکانات مناسب زندگی برخوردارند. مهمان‌نوازی چینی‌ها به حدی است که حتی فکر ورزشکاران عظیم‌الجثه را هم کرده‌اند. مثلا به دیرک نویتسکی، بسکتبالیست آلمانی که دارای قد ۲ متر و ۱۳ سانتی متر است، تختخواب مناسب داده‌اند.

دویچه وله

کد خبر 59525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز