«اعتبار» برای موفقیت هر رسانه دیجیتالی که عنصر تحریری دارد ضروری است. کاربران یک سایت باید به اخبار و اطلاعاتی که دریافت میکنند اعتماد کنند، درست همانطور که در مورد رسانههای غیر آنلاین صادق است.
استفاده از لینکها و سایر امکانات تکنولوژیک میتواند تجربه مخاطبان را غنی کند، اما تمیز میان محتوای تحریری و اطلاعات تبلیغاتی که بابت آنها پول پرداخت شده است باید به روشنی ممکن باشد.
بنابراین ما رعایت معیارهای زیر را توصیه میکنیم:
1- صفحه اصلی هر وبسایت و تمام صفحات فرعی آن باید نام ناشر و عنوان (لوگو) سایت را به وضوح نمایش دهد تا روشن باشد چه کسی محتوای سایت را اداره میکند.
2- تمایز میان مطالب تحریری با آگهیها و مطالبی که حامیان مالی سایت ارائه کردهاند باید در تمامی صفحات سایت روشن باشد.
3- لینکهای درونمتنی که در مندرجات تحریری سایت، از جمله در طرحهای گرافیکی، مشاهده میشود باید با صلاحدید سردبیر باشد. اگر بابت لینکها به عنوان آگهی پول دریافت شده است، موضوع باید به اطلاع کاربر برسد.
4- آگهیهای ویژه یا رپرتاژآگهیها باید به روشنی مشخص شوند.
5- سردبیر یا ادارهکننده سایت، برای حفظ اعتبار عنوان خود، نباید اجازه دهد مطالبش در یک سایت تبلیغاتی بدون توضیح استفاده شود.
6- موضوع دریافت حقالعمل بابت تجارت الکترونیک یا درآمدهای وابسته به آن باید در یک صفحه توضیحی به اطلاع کاربران برسد، آنها باید اطمینان پیدا کنند که محتوای سایت معتبر است و تحت نفوذ منافع اقتصادی قرار ندارد. البته لازم نیست جزئیات درآمدها منتشر شود، اما باید به کاربرانی که در مورد روابط مخفیانه تجاری نگرانند، اطمینان داد.
7- آگهیدهندگان یا شرکای تجارت الکترونیک نباید در موتور جستجو ارجحیت داده شوند، همچنین مقایسه قیمتها یا مقایسه سایر امکانات در مطالب تحریری که تحت عنوان سایت ارائه میشود، درست نیست. سایت نباید از حیثیت خود برای آگهیدهنده مایه بگذارد.
8- وبسایت باید از حریمخصوصی کاربران حفاظت کند. اگر سایت قصد داشت اطلاعاتی درباره کاربرانش جمعآوری کند –چه این اطلاعات در اختیار طرف سوم قرار گیرد چه نگیرد- باید ورود به این فرایند را به اختیار کاربر بگذارد. سایت باید به عنوان بخشی از «سیاست حریمخصوصی» خود (privacy policy) استفاده از کلوچهها (cookies) و سایر روشهای جمعآوری اطلاعات را توضیح دهد و روشن کند قصدش از جمعآوری اطلاعات چیست. منافع بالقوهی افزایش سطح دسترسی و امکان شخصیسازی سایت باید برای کاربران توضیح داده شود.