سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

سعید مروتی: از اواسط دهه80، چهره‌های تازه‌ای در سینمای چین ظهور کردند که چن کایگه طلایه‌دارشان بود.

او مهم‌ترین فیلمساز گروهی بود که نسل پنجم سینماگران چینی نام گرفتند.«زمین زرد» اولین ساخته چن کایگه در جشنواره لوکانو، یوزپلنگ نقره‌ای را گرفت و نام این فیلمساز را در محافل بین‌المللی مطرح کرد. کایگه روند صعودی خود را ادامه داد و با فیلم «وداع با محبوبه‌ام» موفق شد نخل طلای جشنواره کن را نیز دریافت کند.

تا سال‌ها او مطرح‌ترین و شاخص‌ترین چهره سینمای چین بود ولی به تدریج فیلمسازان دیگری جای او را گرفتند. «ماه اغواگر» و «امپراتور و آدمکش» هم طرفداران خاص خود را داشتند ولی نتوانستند موفقیت آثار اولیه این فیلمساز را تکرار کنند.

«قول» آخرین ساخته کایگه که 2 سال پیش به نمایش درآمد، یک شکست
همه جانبه بود؛ نه مردم از آن استقبال کردند و نه منتقدان چندان تحویلش گرفتند، به طوری که به نظر می‌رسید ستاره اقبال این فیلمساز چینی کاملا افول کرده است. او در این سال‌ها پروژه‌های پرهزینه‌ای را کارگردانی کرده که اغلب هم شکست خورده‌اند.

برخی از منتقدان با اشاره به اصالت آثار اولیه کایگه، دلیل شکست او را دور شدن از حال و هوای بکر و سبک وسیاق منحصر به فردش در کارگردانی دانسته‌اند.با این همه هنوز هم هر فیلم تازه کایگه یک اتفاق مهم سینمایی است. او پس از «قول»،‌ فیلم «می لانفنگ» را کارگردانی کرده که پاییز به نمایش عمومی در می‌آید؛ فیلمی درباره ستاره معروف اپرای چین که به گفته سازنده‌اش تلفیقی از هنر و تجارت است.

لئون لای و ژانگ زی‌ یی بازیگران این فیلم هستند. کایگه که عادت به ساخت فیلم‌های طولانی دارد، این روزها مشغول کوتاه کردن بخش‌هایی از «می‌لانفنگ» است تا در پخش جهانی دچار مشکل نشود.

کد خبر 60427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز