همشهری آنلاین: دیمیتری مدودف در گفت‌و‌گویی تلفنی با نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که نیرو‌های روسی، روز دوشنبه 18 اوت از گرجستان خارج می‌شوند.

به گزارش ریا نووستی، دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه روز شنبه 16 اوت طرح فرانسه مبنی بر اتش بس با گرجستان  را امضا کرده بود.

این طرح که با همکاری سارکوزی و مدودف رئیس جمهور روسیه تدوین شده است، در برگیرنده اصول اصلی خاتمه دادن به درگیری‌ها در اوستیای جنوبی است.

برمبنای این طرح، مخالفت با استفاده از زور اعلام و عملیات نظامی متوقف شد تا زمینه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه فراهم شود. برمبنای این طرح همچنین نیرو‌های گرجستانی به پایگاه‌های خود و نیرو‌های روسی نیز به مواضع خود پیش از آغاز درگیری‌ها در اوستیای جنوبی باز خواهند گشت.

گفت وگو‌های بین‌المللی درباره وضعیت امنیتی و آینده سیاسی اوستیای جنوبی و آبخازیا نیز پس از بازگشنت نیرو‌های روسی و گرجی به مواضعشان پیش از آغاز درگیری‌ها، صورت خواهد گرفت.

پس زمینه

روز پنجشنبه 7 اوت و یک روز پیش از آغاز بازی‌های المپیک پکن ارتش گرجستان دست به یک عملیات تهاجمی گسترده نظامی علیه منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی زد.

در واکنش به این تهاجم، روسیه نیز نیرو‌های خود را به سمت اوستیای جنوبی که اکثر شهروندان آن روسی هستند، حرکت داد.

در سال 1992 نیروهای گرجستانی از منطقه اوستیای جنوبی بیرون رانده شدند و این منطقه اعلام استقلال کرد، اما تا کنون جمهوری اوستیای جنوبی در عرصه بین‌الملل مورد شناسایی رسمی قرار نگرفته است.

اوستیای جنوبی و آبخازیا دارای روابط رسمی با روسیه هستند. در حالی که نیرو‌های گرجی در صدد آن برآمده‌اند، تا با توسل به روز بر دو جمهوری اوستیا و ابخازیا مسلط شوند، دولت تفلیس ادعا کرده است که روسیه تلاش دارد این دو منطقه را جهت خنثی کردن تلاش‌های  گرجستان برای عضویت در ناتو، به خاک خود منضم کند.

کد خبر 60835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز