جمعه ۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: 29 درصد بیماران جوراب‌های فشاری واریس را به طور نادرست استفاده می‌کنند و در 26 درصد موارد اندازه آنها غلط انتخاب شده است.

 به گزارش هلث‌دی‌نیوز پژوهشگران آمریکایی می‌گویند این یافته‌ها اهمیت آموزش پرستاران و بیماران درباره استفاده صحیح از این جوراب‌ها را نشان می‌دهد که به پیشگیری از لخته‌شدن خون در وریدهای عمیق پا و عوارض ناشی از آن مانند آمبولی ریوی کمک خواهد کرد.

 در این بررسی 119 زن و 23 مرد که پس از جراحی در بیمارستان دوره نقاهت را می‌گذراندند، مورد بررسی قرار گرفتند.

 مشکلات در نحوه استفاده و اندازه این جوراب‌ها در جوراب‌های تا سطح ران و در بیماران چاق بیشتر بود. جوراب‌های تا سطح ران  از جوراب‌های تا سطح زانو   ناراحت‌کننده‌ر هستند. به گفته این پژوهشگران بیست درصد بیماران هدف از استفاده از این جوراب‌ها را نمی‌دانستند، و این ناآگاهی عامل پوشیدن نادرست آنها شده بود.

جوراب‌‌های فشاری به قصد تحریک‌کردن جریان خون و کاهش خطر لخته‌شدن خون وریدی به کار می‌روند. بررسی‌های بسیار نشان داده‌اند که جوراب‌های فشاری به تنهایی یا همراه با سایر وسائل فشارنده خارجی یا داروها به میزان قابل‌توحهی میزان لخته‌شدن خون در وریدهای عمقی را پس از جراحی می‌کاهند.

این پژوهشگران بر اساس یافته‌های‌شان پیشنهاد می‌کنند، که جوراب‌های تا سطح زانو به عنوان جوراب استاندارد مورد استفاده قرار گیرند و آموزش بیماران و پرستاران درباره استفاده از این جوراب‌ها بهبود پیدا کند.

نتایج این بررسی در نشریه پرستاری آمریکا منتشر شده است.

کد خبر 61181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز