شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

ترجمه - ستاره سمائی: خواب‌هایی که با اختلال آپنه (توقف تنفس) مواجه‌ هستند، می‌توانند منجر به کسالت در روز شوند و احتمال مرگ و میر در افرادی که با این مشکل روبه‌رو هستند، بیشتر است؛ البته پیشرفت زیادی در درمان مؤثر این اختلال حاصل شده است.

یافته جدید: گاهی اوقات، خمیازه نشانه‌ای از اختلال آپنه در خواب است و چنین شرایطی می‌تواند با افزایش خطر فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط باشد. اما دو مطالعه که در اوایل آگوست انجام شده نشان داده است که آپنه در خواب مرگبار است.

توضیح: افرادی‌که مشکل آپنه در خواب دارند، ماهیچه‌های انتهای زبان و زبان کوچک آنها (بافت کوچک گوشتی که در انتهای دهان آویزان است) بیش از حد سست شده، مسیر تنفس‌شان در هنگام خواب شب مسدود می‌شود. این توقف‌های تنفسی معمولا بین 10 تا 30 ثانیه طول می‌کشد اما ممکن است تا یک دقیقه هم ادامه یابد. افرادی‌که با حادترین نوع این اختلال دست به گریبان هستند، ممکن است تا 30 بار در یک ساعت دچار آپنه در خواب شوند. دکتر رافائل پلایو، پروفسوری در مدرسه پزشکی استنفورد و پزشک کلینیک مشکلات خواب می‌گوید: مغز شما بین خواب و تنفس، یکی را انتخاب می‌کند؛ ابتدا مغز خواب را انتخاب می‌کند اما بعد شما را کمی بیدار می‌کند تا نفس بکشید.

دو تحقیق جدید که در مجله خواب منتشر شده است، نشان داده‌اند افرادی‌که دچار اختلال شدید و درمان‌نشده آپنه در خواب هستند، احتمال مرگ آنها در اثر تمام عوامل 4 برابر بیشتر از کسانی است که با چنین اختلالی مواجه نیستند.

توجیه علمی: وقتی آپنه در خواب، استراحت مطبوع شبانه را از بیمار می‌رباید و باعث خستگی و کسالت روزانه او می‌شود، این موضوع می‌تواند نه تنها برای بیمار بلکه برای دیگران نیز خطری جدی محسوب می‌شود. در یکی از مقالات سال 1999 که در مجله طب نیو‌انگلند چاپ شده، نشان داده است که احتمال وقوع تصادف برای بیماری که در خواب دچار آپنه می‌شود، ‌6 برابر کسانی است که در چنین شرایطی قرار ندارند. از دست دادن حافظه و سخت تمرکز کردن از جمله شکایت‌‌های همیشگی کسانی است که دچار اختلال آپنه در خواب هستند. در گزارشی از UCLA که در ماه ژوئن در مجله Neuroscience Letters چاپ شده است، اثبات شده  افرادی‌که چنین شرایطی دارند، در واقع در ناحیه‌ای از مغز که به ذخیره خاطرات کمک می‌کند، دارای ضایعات بافتی هستند.

محققان 43 نفر از کسانی  را که آپنه در خواب را تجربه کرده‌اند با 66 کنترل با هم مقایسه کردند و متوجه شدند ساختار مغزی که mammillary bodies (اجسام پستانی) خوانده می‌شود به‌طور متوسط حدود 20 درصد در کسانی که دچار آپنه در خواب هستند، کمتر است. بنابراین دانشمندان هنوز ثابت نکرده‌اند اما فکر می‌کنند که تکرار افت سطح اکسیژن خون به خاطر وقفه در تنفس باعث صدمه به مغز می‌شود.

برای شناسایی قطعی اختلال آپنه در خواب فقط کافی است تنفس و دیگر علائم حیاتی فرد در طول خواب شب تحت بررسی قرار گیرد.  مطالعه در مورد خواب در آزمایشگاه‌های مجهز به فناوری مدرن انجام می‌شود که بیماران تمام شب را تحت نظر متخصصان می‌گذرانند اما این نوع مطالعه راحت نیست و هزینه زیادی دارد، همچنین در هر مکانی قابل اجرا نیست. در حال حاضر ابزار جدیدی موجود است که به بیمار این اجازه را می‌دهد که در تختخواب راحت خودش تحت‌نظر باشد.

نتیجه گیری: پلایو می‌گوید: آیاحالا می‌توانید بگویید که شما یا کسی که دوستش دارید، دچار اختلال آپنه در خواب است یا فقط خروپف می‌کند؟ آیا شما صبح که از خواب بیدار می‌شوید، سرحال هستید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است، بنابراین احتمالا مشکل‌تان همان خروپف ساده است. اما اگر پاسخ‌تان منفی است مهم نیست که چقدر می‌خوابید؛ باید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

لس‌آنجلس‌تایمز- 12 آگوست 2008

کد خبر 61937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز