دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصرف روزانه مکمل‌های اسیدهای چرب چند‌اشباع‌نشده اومگا 3 - نوعی چربی که در روغن ماهی یافت می‌شود- میزان مرگ و میر و بستری‌شدن مبتلایان به نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد.

اما به غیر ازاین پژوهش ایتالیایی یک بررسی موازی در مورد نارسایی قلبی، تجویز داروهای استاتینی کاهنده کلسترول اثر مفیدی را نشان نداد.

[استاتین می‌خورم، پس هستم]

 به گزارش هلث‌دی‌نیوز دکتر داریوش مظفریان، استادیار پزشکی و اپیدمیولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد و دانشکده بهداشت عمومی هاروارد درباره این کارآزمایی بالینی گفت: "این بررسی واقعیتی که ما برای دو دهه گذشته در بررسی‌های مشاهده‌ای نشان داده‌ایم، ثابت می‌کند؛ این که اسیدهای چرب چنداشباع‌نشده اومگا 3 به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی نفع می‌رسانند.

یافته‌های هر دوی این بررسی‌ها در نسخه آنلاین 31 آگوست نشریه The Lancet منتشر و در اجلاس انجمن کاردیولوژی اروپا در مونیخ آلمان ارائه شد.

بررسی بر روی اسیدهای چرب چند‌اشباع‌نشده اومگا 3 (PUFA) که بوسیله کنسرسیومی از 357 مرکز بیماری‌های قلب در ایتالیا که بیش از 7000 بیمار را با تشخیص نارسایی قلب را تحت پوشش قرار داده بودند، انجام شد.

نیمی از بیماران روزانه یک کپسول حاوی PUFA اومگا 3 و نیم دیگر بیماران کپسول دارونما مصرف می‌کردند.

میزان مرگ و میر در گروهی که اسید چرب اومگا 3 مصرف می‌کردند، 27 درصد بود، درحالیکه در گروهی که دارونما دریافت می‌کردند، این میزان 29 درصد بود.

 گرچه این میزان کاهش ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد، اما دکتر مظفریان را که خود بررسی‌هایی در مورد اثرات PUFA را انجام داده است، تحت تاثیر قرار داده است.

او در این باره گفت: "درمان‌های معدودی در پزشکی وجود دارند که بر میزان مرگ و میر کلی ر بیماران اثر بگذارند. حتی یک حرکت کوچک در این زمینه تاثیری بسیار مهم به حساب می‌آید."

در نارسایی قلبی، قلب به طور پیشرونده ای توانایی تلمبه‌کردن خون را از دست می‌دهد.

کد خبر 62263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز