چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پروتکل صدا تحت اینترنت یا VOIP:Voice Over Internet Protocol یک فن‌آوری است که به شما اجازه انتقال صدا و تماس‌ها تلفنی تحت ارتباط اینترنتی را می‌دهد.

هدف این فن‌آوری کم کردن هزینه برقراری ارتباط‌های تلفنی است.

همه می‌دانیم که اینترنت وسیله‌ای است که اطلاعات تحت آن از جایی به جای دیگر آن منتقل می‌شود. به همین دلیل هم مهم نیست که اطلاعات شما از چه جنسی است و می‌توانید هرگونه اطلاعاتی را تحت اینترنت منتقل کنید.

اساس کار VOIP ساده‌تر از آنیست که بنظر می‌رسد:

• شما صدای خود را از طریق میکروفون و یا هر طریق دیگری به یک کارت صدا منتقل می‌کنید.
• کارت صدا صدای شما را از اطلاعات دیجیتال به اطلاعات آنالوگ تبدیل می‌کند.
• این اطلاعات دیجیتال کد گذاری و آدرس دهی می‌شود و مسیر رسیدن به مقصد را طی می‌کند.
• کامپیوتری که اطلاعات را به آن می‌فرستید؛ در صورت دارا بودن نرم‌افزار مناسب می‌تواند صدای شما را از میان اطلاعات بازخوانی و پخش کند.

بعضی از سرویس‌های VOIP‌مجانی هستند و سرویس‌های مناسب‌تری مانند Skype نیز بسیاز ارزان‌ هستند و چندین برابر پولی که خرج می‌کنید می‌توانید از آن بهره ببرید. این نوع سرویس‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از VOIP به خطوط تلفن نیز تماس برقرار کنید.

مشکل کوچکی که پیش می‌آید این است که هر دو طرف تماس باید نرم‌افزار یکسان و سخت‌افزار مناسب VOIP را داشته باشند.

ولی مشکل بزرگتر از اینجا ناشی می‌شود که اینترنت مشکلات خاص خود را دارد. ممکن است بخاطر مشکلات شبکه و سرعت آن، کیفیت تماس‌ها کاهش یابند.

اطلاعات در اینترنت تحت روشی به نام PacketSwitching جابجا می‌شوند به همین دلیل اگر یکی از بسته‌ها گم شوند و به مقصد نرسند تماس با مشکل مواجه می‌شود.

از طرفی دیگر، هیچگاه نمی‌شود VOIP را با خطوط تلفن مقایسه کرد. خطوط تلفن همواره کیفیتی مناسب‌تر را ارائه می‌دهند و با قطع برق نمی‌توان از VOIP‌ استفاده کرد در حالی که خطوط تلفن در هر شرایطی کار می‌کنند.

هم اکنون سیستم‌های جدیدی به بازار آمده‌اند و به شما این امکان را می‌دهند که بدن نیاز به کامپیوتر و میکروفون یک ست تلفن VOIP‌را تهیه نمایید و شبیه تلفن از آن استفاده کنید.

کد خبر 63669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز