دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تارو آسو (Taro Aso) متولد 20 سپتامبر 1940 در شهر ایزوکا در استان فوکواوکا در ژاپن است

تارو آسو

تارو آسو  نوه رهبر کنونی حزب حاکم لیبرال دمکراتیک ژاپن؛ شیگرو یوشیدا نخست وزیر پیشین ژاپن است و پیشتر نیز دبیرکل حزب حاکم لیبرال دمکراتیک به رهبری شینزو آبه نخست وزیر و رهبر پیشین حزب حاکم لیبرال دمکراتیک ژاپن بود.

وی فرزند تاکاکیچی آسو رییس شرکت سیمان آسو بوده و مادر وی دختر شیگرو یوشیدا نخست وزیر قدرتمند پیشین ژاپن است و همسر وی دختر زنکو سوزوکی نخست وزیر پیشین این کشور است.

آسو پیش از این برای کسب پست نخست وزیری و رهبری حزب حاکم لیبرال دمکراتیک ژاپن با شینزو آبه نخست وزیر پیشین این کشور و یاسوئو فوکودا نخست وزیر کنونی به رقابت پرداخته بود اما نتوانست موفقیتی به دست آورد.

وی از جمله نیروهای محافظه کار و تندرو حزب حاکم لیبرال دمکراتیک محسوب می‌شود که علاوه بر داشتن پیشینه‌های تجاری، متصل به بخش قدرت سیاسی در ژاپن نیز هست.

سوابق اجرایی و ساسی:

آسو در دانشگاه علوم سیاسی و اقتصاد گاکوشی، دانشگاه استنفورد و دانشگاه لندن به تحصیل اشتغال داشت و در سال 1966 میلادی وارد شرکت پدر خود شد و چند سال ریاست شرکت معدنی آسو (1973 تا 1979) را بر عهده داشت.

این شرکت از جمله شرکت‌های ژاپنی است که به بهره کشی از کارگران خارجی (خصوصا اتباع کره ای) در دوران قبل از پایان جنگ جهانی دوم متهم شده است. شرکت معدنی آسو و نیز خود تارو آسو از این عمل شرکت در دوران یاد شده عذرخواهی نکرده‌اند.

آسو از سال 1979 با ورود به مجلس نمایندگان، وارد عرصه سیاست شد و تاکنون نیز سابقه هفت دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه سیاسی خود دارد.

وی در سال 1988 به سمت معاون پارلمانی وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش ، علوم و فناوری ژاپن انتخاب و در سال 2003 به عنوان وزیر امور داخلی و ارتباطات کابینه جونیچیرو کویزومی نخست وزیر پیشین این کشور منصوب شد.

آسو که از اعضای جناح کونو حزب حاکم لیبرال دمکراتیک ژاپن شمرده می‌شود، از سال 2005 میلادی تا 2007 به عنوان وزیر خارجه کابینه کویزومی انتخاب شده است. همچنین وی از دسامبر سال 2012 به عنوان وزیر خزانه‌داری و معاون نخست‌وزیر ژاپن در دولت این کشور فعالیت کرده است.

وی از سال 2008 تا 2009 به مدت یک سال رهبر حزب لیبرال دموکرات کشور ژاپن بوده است. تارو آسو که عنوان نود و دومین نخست‌وزیر کشور ژاپن (2008 - 2009) را در اختیار دارد در انتخابات سال 2009 شکست خورد.

کد خبر 63983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز