یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم از مدت‌ها پیش مردم فکر می‌کردند که احساسات‌شان از قلب منشا می‌گیرد، شاید به این علت که قلب در هنگامی که شخص می‌ترسد یا هیجان‌زده می‌شود، به تپش می‌افتد

heart

اکنون ما می‌دانیم که عواطف از مغز ناشی می‌شود، و در این مورد مغز به قلب می‌گوید که سرعت ضرباش را زیاد کند. اما قلب واقعا چه شکلی است و به چه کاری مشغول است؟

عضله‌ای ویژه در بدن

قلب شما در واقع یک عضله است. قلب کمی به سمت چپ در میانه قفسه سینه شما قرار دارد، و تقریبا به اندازه مشت بسته شماست. عضلات زیادی در نقاط مختلف بدن شما قرار دارند مثلا در بازو، ساق، پشت و اما عضله قلب یک عضله  خاص است، و این خاص‌بودن به خاطر کاری است که انجام می‌دهد.

قلب خون را به همه بدن می‌فرستد. خون اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند و مواد زائد را خارج می‌کند.

قلب شما مانند یک تلمبه است یا در واقع دو تلمبه درون یک تلمبه. طرف راست قلب خون را از بدن دریافت می‌کند و به ریه‌ها می فرستد و طرف چپ قلب برعکس خون را از ریه‌ها دریافت می‌کند و به بدن تلمبه می‌کند.

قلب چگونه می‌تپد؟

پیش از هر تپش، قلب شما با خون پر می‌شود. بعد این عضله برای تلمبه‌کردن خون منقبض می‌شود. هنگامی که قلب منقبض می‌شود، فشرده می‌شود، و خون جمع‌شده درون آن به بیرون رانده می شود. قلب شما این کار را  شب و روز انجام می‌دهد.   چه کارگر سخت‌کوشی!

 بخش‌های قلب

ساختمان قلب

قلب از چهار حفره متفاوت پر از خون تشکیل شده است. دو تا از این حفره‌ها که در بالای قلب قرار دارند، دهلیز نامیده می‌شوند. دهلیزها حفره‌هایی هستند که خون  بازگشته از ریه‌ها و  سایر نقاط بدن را دریافت می‌کنند.

قلب دارای یک دهلیز چپ و یک دهلیز راست است. دهلیز چپ خون را از ریه‌ها و دهلیز راست خون از سایر نقاط بدن می‌گیرد.

دو حفره پایین قلب بطن نامیده می‌شوند. قلب دارای یک بطن چپ و بک بطن راست است.
کار آنها فرستادن خون به ریه‌ها و بقیه نقاط بدن است.

در میانه قلب بین دو بطن دیواره ضخیم عضلانی وجود دارد که به آن "سپتوم"‌می‌گویند. کار سپتوم جدا کردن طرف راست قلب از طرف چپ قلب است.

دهلیزها و بطن‌ها مانند یک تیم با هم کار می‌کنند- دهلیزها از خون پر می‌شوند، بعد خون را به درون بطن‌ها می‌فزستند. سپس بطن‌ها منقبض می‌شوند و خون را از قلب خارج می‌کنند. در حالیکه بطن ها دارند منقبض می‌شوند، دهلیزها مجددا پر می‌شوند  و برای انقباض بعدی آماده می‌شوند.

اما هنگامی که خون تلمبه می‌شود، چگونه می‌فهمد به کدام جهت برود؟

خوب خون شما به چهار دریچه مخصوص متکی است. یک دریچه به چیزی اجازه عبور می‌دهد و با بسته‌شدن آن را د رهمان‌طرف نگه می‌دارد- درست مثل گذشتن از یک در که پشت سر شما بسته می‌شود و نمی‌گذارد شما به عقب باز گردید.

دو تا از این دریچه‌ها دریچه میترال - بین دهلیز و بطن چپ - و دریچه سه‌لتی - بین دهلیز و بطن راست – می‌گذارند خون از دهلیزها به بطن‌ها جریان پیدا کند، اما از بازگشت خون از بطن به دهلیز جلوگیری می‌کنند.

دو دریچه دیگر دریچه آئورتی - در خروجی بطن چپ و در ابتدای شریان آئورت - و دریچه پولمونر - در خروجی بطن راست و در ابتدای شریان ریوی - می‌گذارند خون از بطن‌ها وارد این شریان‌ها شود، اما از بازگشت خون از این شریان‌ها به درون بطن‌ها جلوگیری می‌کنند.

به لاب‌داب گوش دهید

هنگامی که برای چکاپ به نزد دکتر می‌روید، دکتر شما با استفاده از گوشی پزشکی به دقت به قلب شما گوش می‌کند.

یک قلب سالم در هر تپش  صدای لاب – داب را ایجاد میکند. این صدا از بسته‌ّدن  دریچه‌ها بر روی خون درون قلب ایجاد می‌شود.

اولین صدا (لاب) هنگامی رخ می دهد که دریچه های میترال و سه‌لتی بسته می شوند. صدای دوم (داب) هنگامی که پس از اینکه خون از قلب به بیرون رانده می‌شود و دریچه‌های  آئورتی و ریوی بسته می‌شوند، رخ می‌دهند.

به نبض‌تان توجه کنید

هر چند قلب  شما درون قفسه سینه شما قرار دارد، راه ساده‌ای برای بررسی کار آن از بیرون وجود دارد. این راه ساده نبض شما است.

شما می‌توانید نبض تان را در جاهایی که  یک شریان بزرگ از زیر پوست شما عبور می‌کند، حس کنید. دو مکان خوب برای لمس نبض شریانی در گردن و در سمت داخلی مچ، درست زیر شست است.

نبض را به صورت ضربه کوچکی زیر پوست می‌توانید لمس کنید. هر ضربه  ناشی از انقباض یا فشرده‌شدن قلب شماست. با شمارش تعداد نبض در یک دقیقه می‌توانید تعداد ضربان‌های قلب را اندازه بگیرید.

هنگامی که در حال استراحت هستید احتمالا بین ۷۰ تا ۱۰۰ بار قلب‌تان ضربان خواهد داشت.

کد خبر 64275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز