همشهری آنلاین: فهرست فراورده‌هایی که در آن از شیر‌ آلوده چین استفاده شده، گسترش یافته و غذای غلات نوزادن در هنگ‌کنگ و غذاهای آماده در ژاپن را نیز در برگرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس تایوان نیز از ابتلای سه کودک و یک مادر به سنگ کلیه در این جزیره احتمالا به علت مصرف شیرهای آلوده به عنوان اولین موارد مربوط به بحران شیر آلوده در این کشور خبر داد.

 دولت ژاپن نیز تمام واردات شیر و فراورده‌های شیری را از چین ممنوع اعلام کرد.

آخرین فراورده‌هایی که درگیر این رسوایی شده‌اند غذای غلات کودکان Heinz و کراکر سیب‌زمینی Silang House است. دولت هنگ‌کنگ روز جمعه 26 سپتامبر (5 مهر) اعلام کرد که مقادیر کمی ملامین را در این فراورده‌ها که هر دوی آنها در چین ساخته می‌شوند، یافته شده است.

هنگ‌کنگ تولیدکنندگان را ترغیب کرده است که از خرید فراورده‌ها از سرزمین اصلی چین خودداری کنند.

در سال‌های اخیر صدها شرکت غذایی بین‌‌المللی در چین در حال فعالیت بوده‌اند، و به این ترتیب در معرض مشکلات بارز ایمنی غذایی  در این کشور قرار گرفته‌اند.

 فراورده‌های آلوده به ملامین به صورت فزاینده‌ای در فراورده‌های صادراتی چین از شکلات و شیرینی گرفته تا ماست و کوفته برنجی یافت شده است.

در چین تا به حال تنها برخی از انواع شیر خشک و شیر جمع‌آوری شده‌اند، اما سازنده یکی از محبوب‌ترین شکلات‌های در چین فروش فراورده‌هایش را به خاطر احتمال آلودگی به حالت تعلیق در آورده است.

 در همین حال مقامات تایوان گزارش کرده اند که سه کودک که شیر خشک چینی مصرف کرده بودند؛ دچار سنگ کلیه شده‌اند، و دکترها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری آنها به فراورده‌های آلوده ارتباط دارد یا نه.

با این حال سازمان جهانی بهداشت می‌گوید انتظار ندارد که شمار قربانیان به صورتی چشمگیر افزایش یابد.

 پنج‌شنبه اتحادیه اروپا ورود فراورده‌های غذایی کودکان حاوی شیر چینی را ممنوع اعلام کرد و به این ترتیب 27 کشور عضو این اتحادیه به فهرست در حال افزایش کشورهایی پیوستند که وارادات فراورده‌های لبنی چینی را به خاطر آلودگی ممنوع کرده‌اند یا آنها را مسترد می‌کنند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان غذا و داروی آمریکا نیز جمعه از مردم خواست هفت فروارده قهوه فوری و شیرچای Mr Brown را که در چین ساخته‌شده‌اند به خاطر نگرانی در مورد آلودگی به ملامین مصرف نکنند.

این سازمان همچنین از مصرف‌کنندگان خواست از شکلات خامه‌ای White Rabbit را نیز مصرغ نکنند. پیش از این مقامات نیوزیلند گزارش کرده بودند که مقادیر بالای ملانین را در این فراورده یافته‌اند. سازنده این شکلات محصولات صادراتی‌اش به بیش از 50 کشور را مسترد کرده  و فروش محلی‌اش در چین را نیز  متوقف کرده اشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت ژاپن واردات همه محصولات لبنی را ار چین ممنوع کرده است. این دستور شامل فراورده‌های مورد استفاده در غذاهای آماده هم می‌شود.

پیش از این ملامین در چهار مورد ار فراورده‌های یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غذا در این کشور یافت شده و به عنوان یک اقدام احتیاطی این محصولات از بازار جمع‌آوری شده بودند.

کد خبر 64362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز