شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: میشل پلاتینی در ۲۱ ژوئن سال ۱۹۵۵ در فرانسه به دنیا آمد.

Michel Platini

میشل پلاتینی که نوه یک مهاجر ایتالیایی‌تبار است در فرانسه متولد شد و مبدل به برترین چهره فوتبال قاره اروپا در دهه ۸۰ گردید. او فوتبال حرفه‌ای را با باشگاه نانسی و در سال ۱۹۷۲ آغاز کرد و پس از ۷ فصل حضور در این تیم به سنت اتین پیوست.

پلاتینی در المپیک ۱۹۷۶ در تیم فرانسه حضور داشت و ۲ سال بعد در اولین جام جهانی زندگی‌اش به میدان رفت. او به سنت اتین کمک کرد تا قهرمان لیگ فرانسه شود و سپس با مبلغ ۷/۱ میلیون دلار در سال ۱۹۸۲ به یوونتوس پیوست. در همین سال در جام جهانی اسپانیا او به همراه فرانسه به مقام چهارم رسید و با ارائه بازی‌های زیبا به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد.

پلاتینی ۵ فصل طلایی را در یوونتوس گذراند و با این تیم به دو عنوان قهرمانی لیگ ایتالیا و یک قهرمانی اروپا دست یافت. او در ۳ سال پیاپی عنوان بهترین بازیکن اروپا را به دست آورد که در نوع خود رکورد جالب توجهی است. اوج هنرنمایی پلاتینی جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۸۴ بود که تیم فرانسه با ۹ گل او به مقام قهرمانی اروپا رسید.

در آن زمان تیم ملی فرانسه با حضور وی، ژان تیگانا، آلن ژیرس، لوییس فرناندز و ... پرقدرت‌ترین تیم اروپا بود و با این ترکیب عازم مکزیک شد تا افتخاری دیگر در جام جهانی به دست آورد.

در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، تیم فرانسه با رهبری پلاتینی موفق به حذف برزیل در یک چهارم نهایی شد، دیداری که زیباترین بازی تاریخ جام جهانی خوانده می‌شود. یاران پلاتینی در نیمه نهایی مغلوب آلمان‌غربی در ضربات پنالتی شدند تا پس از پیروزی بر بلژیک به عنوان سوم جام جهانی رضایت دهند.

اسطوره بزرگ فوتبال فرانسه و باشگاه یوونتوس در سال ۱۹۸۷ در دیداری که بزرگترین ستارگان فوتبال جهان در آن حضور داشتند از دنیای توپ گرد خداحافظی کرد.

پلاتینی به عنوان مسئول برگزاری جام جهانی ۱۹۹۸ توانایی‌های خود را در مدیریت فوتبال به نمایش گذاشت و پس از آن به عضویت کمیته اجرایی فیفا درآمد. در ماه‌های آغازین سال ۲۰۰۷ پلاتینی به عنوان رییس جدید یوفا انتخاب شد تا یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های فوتبال دنیا در آغاز قرن بیست و یکم باشد.

وی برای تیم ملی فرانسه ۷۲ بازی انجام داد و ۴۱ گل به ثمررساند. همچنین در ۳ جام جهانی (۱۹۷۸، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶) حضور داشت و در ۱۶ بازی ، ۶ گل زد.

مهمترین افتخارات میشل پلاتینی:

  • قهرمان جام ملت‌های اروپا ۱۹۸۴
  • مقام سوم جام جهانی ۱۹۸۶
  • بهترین بازیکن جام جهانی ۱۹۸۲
  • قهرمان جام باشگاه‌های اروپا ۱۹۸۵
  • قهرمان جام برندگان جام اروپا ۱۹۸۴
  • مرد سال فوتبال اروپا ۱۹۸۳، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵
  • مرد سال فوتبال جهان ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵
  • آقای گل و بهترین بازیکن جام ملت‌های اروپا ۱۹۸۴
  • رییس فدراسیون فوتبال اروپا
کد خبر 64883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز