همشهری‌آنلاین: کتاب اخلاق روزنامه نگاری نوشته کارن سندرز با ترجمه علی‌اکبر قاضی‌زاده، روزنامه نگار و مدرس دانشگاه توسط انتشارات روزنامه ایران به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین نویسنده در این کتاب کوشیده است تا تمامی مبحث‌های مربوط به مسئولیت‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاران را به بحث بگذارد.

نویسنده ابتدا پیشینه مبحث اخلاق از دیدگاه فیلسوفان نامدار و جنبه‌های اخلاق و پرهیزگاری را توضیح می‌دهد و سپس به بحث‌های جالبی چون ورود به خیالبافی در روایت خبری، خبرها و نمایش‌های ساختگی در رسانه‌ها، آزادی و اخلاق، زندگی خصوصی، روزنامه نگاری و همدردی با ستم دیدگان یا رابطه روزنامه نگاران و منابع خبری، سوء استفاده شخصی ا زخبر، اخلاق و قانون و ... اخلاق رسانه‌های نو( ماهواره ورایانه)می‌پردازد.

کتاب در 14 فصل تدوین شده است و مترجم که خود از روزنامه نگاران پیش کسوت و باسابقه به شمار می رود و پیش از این هم تالیفات و ترجمه‌هایی در زمینه های روزنامه نگاری داشته است، در بخش‌هایی از کتاب سعی کرده نکات و فصل‌هایی را به متن اضافه کند که از جمله‌آنها فصل چهاردهم ویا آخر کتاب است که منشور ایرانی روزنامه نگاری حرفه‌ای نام دارد که به نوشته مترجم با همیاری دکتر کاظم معتمد نژاد که از نخستین چهره‌های دانشگاهی مطرح کننده این گونه مباحث بوده است، فراهم آمده است.

مترجم در مقدمه‌کتاب اشاره‌ای به کم توجهی روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها به این گونه مباحث داشته و ضمن انتقاد از بی خبری روزنامه‌نگاران و مجمع الجزایر بودن‌ آنها خواستار توجه افزونترشان به این گونه مباحث عملی ساختن آن در تحریریه‌ ها والبتث به تسری این گونه مباحث به سرفصل‌های دروس دانشگاهی شده است.

به نوشته مترجم کتاب اینجا (کتاب) بحث بیشتر بر سر رفتارهای خاص و واکنش‌های ناگزیر در محیط حرفه‌ای روزنامه نگاری است. مثل اینکه رازداری، در اولویت قرار داشتن سلامت بیمار به هر ملاحظه دیگر، کو شش در راه بهبود بیمار در هر جا و در هر وضع، از هر نژاد، در هر سط و... که باشد،‌خصلت‌های اخلاقی حرفه پزشکی است. و یا کوشش برای کاستن از محکومیت موکل در حرفه وکالت.

روزنامه‌نگار به سبب خصلت شغلی با رویکرد‌هایی چون حریم خصوصی دیگران، برخورد با کودکان و حادثه دیدگان، تغییر مفاهیم به سبب آرایش‌های کلامی و گزینش‌ نکته‌ها در کار حرفه‌ای خود سر وکار دارد که این رویکردها را در مجموع اخلاق روزنامه نگاری نام نهاده‌اند.[اصول بین‌المللی اخلاق‌حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری]

کتاب «اخلاق روزنامه نگاری»در350صفحه با مقدمه مترجم در قطع وزیری به قیمت 3500 تومان منتشر شده است.

کتاب اگر چه تاریخ چاپ 1386 را در شناسنامه خود دارد اما انتشار وتوزیع عمومی آن به تازگی (آبان 1387) رخ داده است.

کد خبر 67101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز