یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه خوشنویسی اسرافیل شیرچی پنجشنبه 16 آبان در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران افتتاح خواهد شد.

شیرچی در این نمایشگاه 50 اثر جدید که قالب‌های نو و مدرن خوشنویسی دارند را در کنار 20 اثر قدیمی به معرض تماشا می‌گذارد.

تم آثار تازه او عشق است که برگرفته از اشعار مولانا در بوم‌های مشکی و تونالیته‌های مشکی که به روکشی خاص از طلا که پتینه شده و به قرمزی گراییده است نقش بسته‌اند.

بوم‌های مشکی با حاشیه‌های کمرنگ طلایی و قلم عشق مولانایی، نمادی از کعبه یافته‌اند. شمار این تابلوها در نمایشگاه قریب به 10 اثر است.

مرغ بسمل‌های جدید شیرچی که شاخص همیشگی آثار اوست، نقش بسم‌الله‌هایی که بیشتر به فرم و ترکیب‌بندی چشم دارند، مجموعه‌ای از خط و تذهیب‌های کلاسیک و ... از دیگر آثار این نمایشگاه خواهد بود.

مضامین آثار شیرچی بیت‌هایی از بزرگان شعر و ادب فارسی، مولانا، حافظ و ... است که این بار با محوریت ایران و در راه اعتلای نام "ایران سربلند" مشاقی‌هایی از فردوسی را نیز با خود همراه دارد.

تابلوی "که ایران بهشت و هم بوستان " او که در زمره آثار خط تذهیب کلاسیک این نمایــشگاه است، به همراه چند اثر دیگر با این تم به گفتعه خود او با توجه به هجمه‌ها و سم پاشی‌های این روزها علیه کشور عزیزمان به رشته تحریر درآمده است.

اسرافیل شیرچی که 1341 در بابل متولد شده و تا امروز 15 کتاب خوشنویسی نفیس از او به چاپ رسیده 38 نمایشگاه انفرادی و 63 نمایشگاه جمعی در اقصی نقاط دنیا برگزار کرده است.

آثار او در مونترو سوئیس، دانشگاه پلی تکنیک لوزان نیویورک، نیوجرسی، واشنگتن، دانشگاه کلمبیا نیویورک، دانشگاه هـاروارد، دهلی نو، مونیخ، اوکراین، پکن، پاریس، استرازبورگ، پارلمان‌های اتحادیه اروپا و... به معرض تماشا گذاشته شده است.

نمایشگاه خط، خط نقاشی‌های اسرافیل شیرچی ساعت 16 پنج شنبه 16 آبان 87 در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران افتتاح خواهد شد و تا 26 آبان ماه جاری ادامه خواهد یافت. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 (روزهای تعطیل 14 تا 19) از این نمایشگاه دیدن کنند.

کد خبر 67253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز