دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: براساس مطالعات صورت گرفته روی هزینه‌های درمانی بیماران کلیوی، هزینه متوسط درمان هر بیمار کلیوی حدود 8میلیون تومان در برابر سرانه پنج هزار تومانی هر ایرانی است

که این به معنای انتقال هزینه‌ها به سمت بیماران کلیوی است.
دکتر محمد عقیقی، رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با بیان اینکه براساس آخرین مستندات موجود تاکنون 32 هزار و 686 بیمار کلیوی در کشور شناسایی شده‌اند به همشهری گفت:حدود 49 درصد از این بیماران از روش‌ پیوند، 48 درصد از روش درمانی همودیالیز و 3 درصد از روش دیالیز صفاقی استفاده می‌کنند.

وی به آمار عمل پیوند کلیه از ابتدا تا‌کنون در کشور اشاره کرد و گفت: 6 درصد پیوندها از جسد بیماران مرگ مغزی، 13 درصد از اهدا‌کنندگان زنده خویشاوند و 81 درصد نیز اهدا‌کنندگان غیرخویشاوند انجام شده است این درحالی است که در سال 1386 که حدود 2 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است آمار پیوند از جسد به 16 درصد و پیوند از دهندگان زنده غیرخویشاوندبه  78 درصد و دهندگان زنده خویشاوند به 6درصد رسیده است.

دکتر عقیقی از رشد پیوند از جسد در کشور خبر داد و گفت: از سال 72 تا 86 رشد پیوند از جسد  از شیب تندی برخوردار بوده که این رقم در سال 86 به 310 مورد رسیده است و امیدواریم با افزایش پیوند از جسد، شاهد کاهش اهدا از اعضای زنده غیرخویشاوند باشیم.

دکتر محمد عقیقی نرخ رشد بیماران کلیوی را در 10 سال اخیر در کشور 14 درصد برشمرد و اظهار  داشت: این در حالی است که رشد بیماران دیالیزی در کشور 12 درصد بوده است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، سهم دیالیز و پیوند را در درمان بیماران کلیوی 50 درصد اعلام کرد و افزود: 50 درصد از بار بیماران کلیوی بر دوش دو نوع دیالیز (خونی و صفاقی) عمدتا خونی است.

دکترعقیقی با اشاره به تامین نیروی انسانی، تجهیزات و فضای فیزیکی مناسب برای دیالیز خونی گفت: از دغدغه‌های ما همواره افزایش امکانات ماشین و بخش‌های دیالیز بوده؛

چرا که براساس آمارهای موجود تخمین زده می‌شود طی پنج سال آینده شمار مبتلایان به نارسایی کلیه به دو برابر جمعیت موجود برسد.

به گفته وی، آخرین شمار ESRD (مبتلایان به نارسایی کلیه) در ایران 32 هزار و 686 نفر است و تعداد بخش‌های دیالیز 336 بخش است.

وی از شاخص‌های مطرح در درمان بیماران مبتلا به نارسایی کلیه را نسبت بیمار به ماشین دیالیز برشمرد و افزود: با وجود تزریق ماشین‌های جدید به مدار دیالیز، این نسبت همچنان 5/5 به یک است که این امر ناشی از رشد بیماران و محدودیت در توسعه ماشین‌های دیالیز بوده است.

دکترعقیقی، تعداد ماشین‌های دیالیز را 2 هزار و 850 دستگاه برشمرد وگفت: براساس آمارهای موجود 10 درصد این ماشین‌ها عمر بالاتر از 10 سال دارند و یا به عبارتی فرسوده هستند.

وی فرسودگی دستگاه دیالیز را در کیفیت درمان بیماران مبتلا به نارسایی کلیه مؤثر دانست و افزود: تلاش می‌شود برای افزایش کیفی دیالیز از پودر بی‌کربنات استفاده شود به‌نحوی که در شهریور ماه امسال میزان پوشش بی‌کربنات 85 درصد بوده و هدف‌گذاری شده که تا دو سال آینده به پوشش 100 درصدی دست یابیم.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به رایگان بودن خدمات حمایتی درمانی بیماران مبتلا به نارسایی کلیه گفت: حمایت‌ها یا از طریق سازمان‌های بیمه گر یا از طریق تقبل فرانشیز از سوی وزارت بهداشت است.

دکترعقیقی با بیان اینکه بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بابت خدمات پایه دیالیز هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، گفت:‌ البته این بدان معنا نیست که این بیماران برای سایر درمان‌های بی‌ارتباط با نارسایی کلیه نیز هزینه‌ای را پرداخت نکنند.

وی با تاکید بر اینکه هزینه‌های کمرشکن بیماران مبتلا به نارسایی کلیه توسط دولت
100 درصد پرداخت می‌شود، گفت: براساس مطالعات صورت گرفته روی هزینه‌های درمانی بیماران کلیوی، سرانه بیماران کلیوی حدود 8 میلیون تومان در برابر سرانه پنج هزار تومانی هر ایرانی است که این به معنای شیفت منابع به سمت بیماران کلیوی است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در ادامه از تخصیص اعتباری مناسب به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسرکشور برای خرید ماشین‌های دیالیز خبر داد و با اشاره به هزینه تمام شده 12میلیون تومانی تامین هر ماشین دیالیز افزود: امیدواریم بدین ترتیب شاهد ورود بیش از 500 ماشین دیالیز تا پایان سال به چرخه درمان باشیم.

وی افزود:‌ وزارت بهداشت در سال‌های اخیر برای افزایش تعداد تخت‌های دیالیز کشور و نوسازی دستگاه‌های همودیالیز تلاش زیادی کرده است البته افراد خیر و بنیاد امور بیماری‌های خاص نیز در این زمینه همکاری دارند و در تلاشیم که با ورود سالانه بیش از 300 دستگاه جدید دیالیز به کشور و توزیع مناسب آن برای اصلاح پراکندگی دستگاه‌ها این مشکل بیماران کلیوی و دیالیزی نیز برطرف شود.

وی گفت:‌ در عین حال تلاش وزارت بهداشت این است که با همکاری وزارت رفاه پوشش بیمه‌ای خدمات بیماران کلیوی نیز ارتقا یابد و خدمات کامل و همه جانبه‌ای به این بیماران ارائه شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکلی که اکنون برای این بیماران وجود دارد، بیشتر بیماران پیوندی را گرفتار کرده است و آن کمبود و گران شدن داروی ساندیمون است که برای جلوگیری از پس زدن پیوند و گرفتن پیوند، مورد نیاز این بیماران است.

متأسفانه این دارو اکنون به‌علت محدود بودن تولید‌کنندگان آن در دنیا با کمبود مواجه شده و قیمت آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت برای حل این مشکل در حال مذاکره است تا با پرداخت یارانه و با استفاده از اختیاراتی که دارد هر چه زودتر این مشکل برطرف شود و سلامت بیماران پیوند کلیوی به خطر نیفتد.

براساس این گزارش، در حال حاضر 15 هزار نفر بیمار دیالیزی وجود دارد که برای ادامه زندگی هفته‌ای 3 بار دیالیز می‌شوند و سالانه 17درصد به این گروه از بیماران افـزوده می‌شود.

ایـن در حالـی اسـت کـه بسیاری از افراد جامعه از بیماری حاد کلیوی خود اطلاع ندارند، در حالی که با یک آزمایش خون به راحتی می‌توان مسیر زندگی خود را قبل از گرفتار شدن در چنگال دیالیزی تغییر داد.

نرخ مرگ و میر سالانه بیماران دیالیزی در کشورهای پیشرفته بالای 20 درصد است، درحالی که این رقم در ایران کمتر از 16 درصد است که دلیل اصلـی آن، بـالا بـودن سن گیرندگان دیالیز در آن کشورهاست‌.

همچنین در کشور ما بقای 3ساله پیوند کلیه 85 درصد  و بقای یک ساله پیوند،92 درصد است‌.

از سوی دیگر در ایران رقم پیوند کلیه 24 مورد به ازای هر یک میلیون نفر است که این رقم در کشور‌های در حال توسعه 1 تا 5 مـورد و در کشورهـای پیشرفتـه 20 تا 40 مـورد اسـت و علـت اصلی بالا بودن آمار ایران در زمینه پیوند کلیه، مجاز بودن پیوند از فرد زنده است که
80 درصد را شامل می‌شود در حالی که در کشورهای دیگر جایز نیست‌.

علامت‌های هشدار‌دهنده ابتلا به بیماری کلیوی عبارتند از: تورم در اطراف چشم‌ها، درد در قسمت پهلوها و زیر دنده‌ها، بالا بودن فشار خون و تکرر ادرار مخصوصاً در شب.

اکثر بیماران دیالیزی به‌علت عدم‌آشنایی با علائم و نشانه‌های بیماری کلیه و عدم‌درمان به موقع، متحمل رنج و به‌وجود آمدن عوارض روانی و اجتماعی می‌شوند.

کنترل به موقع فشار خون، متعادل نگه داشتن وزن بدن، پرهیز از خوردن غذاهای مانده، پرچرب و پرنمک و خودداری کردن از مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک باعث جلوگیری و پیشگیری از بیماری کلیه می‌شود

کد خبر 68616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز