چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین- ترجمه زهرا جباری امیری: بهترین راه برای تشخیص توده در پستان به سه روش:

انجام ماموگرافی منظم(معمولا هر 1تا2 سال و شروع آن در40 سالگی) معاینه و بررسی پستان بوسیله  پزشک،  بررسی سینه در هر ماه توسط خودتان است.
 
با این اقدامات می توانید بخت بهتری برای تشخیص هرچه زودتر سرطان داشته باشید، تشخیص زودرس سرطان پستان درمان را راحت‌تر و موثرتر می‌کند.
 
ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی از موثرترین راه‌های تشخیص اولیه سرطان پستان است.

 حدود 2 سال پیش از اینکه  توده به اندازه‌ی کافی بزرگ شده باشد که بتوان آن را حس کرد، ماموگرافی می‌تواند آن را نشان دهد. میزان پرتوتابی  اشعه ایکس که در  ماموگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خیلی کم و بی ضرر است.

در ماموگرافی به ابن دلیل توده سرطانی کشف می‌شود که بخش سرطانی نسبت به بخش عادی پستان، متراکم‌تر است.
 
ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

دستگاه ماموگرافی به آرامی بر روی پستان فشار می‌آورد تا وقتی که شما فشار را احساس کنید. این فشردن برای این مورد نیاز است تا تصویر بهتری گرفته شود.
 
ماموگرافی می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما مدت زیادی طول نمی‌کشد. بعد از دوره‌ قاعده‌گی ممکن است ماموگرافی با درد کمتری همراه باشد. 
زنان 40 ساله  و بالاتر باید هر 1تا  2سال ماموگرافی انجام دهند.  اگر  دارای عوامل خطرساز برای سرطان پستان باشید، مانند داشتن سابقه خانوادگی سرطان پستان، دکترتان ممکن است از شما بخواهد با فاصله زمان کمتر ماموگرافی انجام دهید یا ماموگرافی در سن پایین‌تری شروع کنید.

معاینه:

معاینه پستان بوسیله پزشک باید از 20 سالگی به بعد هر یک تا دو سال یک بار انجام شود. با پزشک در مورد زمان معاینه پستان مشورت کنید.
از شروع 20 سالگی نیز باید هر ماه خودتان را معاینه کنید. در این سنین پایین،  هر توده‌ی کوچکی احتمالا تنها غدد و مجاری طبیعی پستان است.  معمولا پس از مدتی درخواهید یافت  که پستان‌ها در  وضع طبیعی چه حالتی دارند، و بنابراین هنگامی که  توده‌ جدیدی ظاهر شود می‌توانید آن را تشخیص دهید. معاینه را چند روز بعد از اتمام  قاعده‌گی انجام دهید.
 
تغییراتی که باید به آنها توجه داشت:
•  هر توده جدید (که ممکن است دردناک و حساس باشد و یا نباشد)
•  ضخیم‌شدن غیرعادی.
•  ترشح چسبنده یا خونی از نوک پستان.
•  هر تغییر در پوست نوک پستان یا خود پستان از قبیل جمع شدگی یا فرورفتگی
•  افزایش غیر عادی اندازه یکی از پستان‌ها.
•  یک پستان به صورت غیر عادی از دیگری پایین‌تر است


Familydoctor.org

کد خبر 68846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز