همشهری آنلاین: استاندار گیلان در یک پیام رایویی فوری از مردم فرازبند شهربیجار خواست تا هرچه سریعتر منطقه را تخلیه کنند.

به گزارش ایرنا، "روح‌الله قهرمانی چابک" ظهر سه‌شنبه 12 آذر گفت: با توجه به بالا آمدن سطح آب رودخانه و احتمال تخریب سد شهربیجار وقوع سیل، کلیه ساکنان مناطق پایین دست و حاشیه این سد و رودخانه باید سریعا منطقه را ترک کنند.

وی افزود: حتی ساکنان و مغازه داران شاه عباسی امامزاده هاشم، نیز در امان نیستند و باید مغازه‌ها را تخلیه کنند.

قهرمانی که در منطقه حضور دارد، افزود: هشدار من جدی است و مردم و مسوولان ذیربط حق ندارند آنان را جدی نگیرند.

وی همچنین از مردم خواست تا از اقامت در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کرده و ساکنین حاشیه سپیدرود نیز به دلیل بارش شدید بارندگی و طغیان رودخانه، در این مکان‌ها اقامت نداشته باشند.

بنابر اعلام سازمان آموزش و پرورش گیلان نیز تمامی مدارس شهر بیجار تعطیل شده است.

سد درحال ساخت شهربیجار که عملیات آن از سال ‪ ۸۳‬عملیات آغاز شده‌است پس از بهره‌برداری آب شرب مورد نیاز جمعیت بیش از ‪ ۷۰‬درصد استان گیلان را به مقدار ‪ ۱۶۵‬میلیون مترمکعب در سال را تامین خواهد کرد.

تونل انحراف آب سد مخزنی شهربیجار ‪ ۶۱۱‬متر طول دارد و قطر تمام شده آن ‪6.80 است و این تونل با چند فرازبند و نشیب بند امکان انحراف و خشک کردن مسیر رودخانه را برای عملیات بدنه اصلی سد فراهم فقط در شرایط عادی فراهم می‌کند در حالیکه در دو شبانه روز گذشته‌در استان گیلان بیش از ‪۱۰۰‬ میلیمتر باران باریده و این بارش باران همچنان ادامه دارد.

در صورت شکسته شدن نهایی آب بند خاکی این سد هزاران نفر از مردم حاشیه رودخانه در معرض آسیب جدی قرار دارند

معاون امداد و نجات هلال احمر گیلان نیز در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: در پی بارش سیل‌آسای باران و بالا آمدن آب در پشت سد در حال تاسیس شهر بیجار 5 هزار نفر از ساکنان منطقه در محاصره سیل قرار گرفتند.

رجبی افزود 8 گروه امداد و نجات هلال احمر متشکل از 264 امدادگر با تجهیزات کامل امداد و نجات کار انتقال سیل زدگان را به مناطق امن، مساجد و مدارس آغاز کردند.

وی گفت برای تامین مایحتاج اولیه آسیب‌دیدگان 400 سبد غذایی، 2 هزار تخته پتو و 500 دستگاه چادر در اختیار خانواده‌های آسیب دیده قرار گرفته است.

احتمال شکستن سد شهر بیجار رودبار بیش از 98 درصد است

 بخشدار شهرستان رحمت آباد و بلوک و مسوول ستاد حوادث شهرستان رودبار گفت: 98 درصد احتمال شکسته شدن سد خاکی شهر بیجار به علت شدت بارندگی قطعی است. 

سلطانعلی صفری گفت: هم اکنون کلیه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه، نیروهای راه وترابری و هلال احمر در منطقه برای جابجایی مردم روستاهای پایین دست سد شهر بیجار تلاش می‌کنند.

وی خواستار همکاری مردم منطقه روستاهای در معرض خطر برای تخلیه منازل خود شد.
کد خبر 69902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز