سینا قنبرپور: برگزاری همایش بین‌المللی تورگردانان در ایران فرصت مغتنمی بود تا آژانس‌ها و دست‌اندرکاران گردشگری با تورگردانان 48 کشور دنیا آشنا شوند و برای سفر توریست‌های خارجی به ایران زمینه‌سازی کنند.

اما به‌نظر می‌رسد این ارتباط به خوبی در این همایش برقرار نشده است. رقیه حاتمی‌پور یکی از آژانس‌داران و عضو هیأت‌مدیره آژانس‌های مسافرتی استان تهران ضمن انتقاد از نحوه برپایی و ریز برنامه‌های این همایش، بازاریابی کشورمان را ضعیف و دولت و در راس آن سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را موظف به بازاریابی برای جذب گردشگر خارجی دانست.

در ادامه، این فعال عرصه مسافرت، پرسش‌های ما درباره این همایش و تاثیر آن بر بازاریابی برای سفر به ایران را پاسخ داده است.

  • تورگردانانی که به ایران آمده بودند تا در همایش بین‌المللی تورگردانان شرکت کنند عمدتا معتقد بودند که بازاریابی درستی برای سفر به ایران صورت نمی‌گیرد. شما درباره این اظهارنظرها چگونه فکر می‌کنید؟

بله، حرف درستی است زیرا اساسا در کشور ما برای بازاریابی و تبلیغات فقط به شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی بسنده می‌شود و اینکه آژانس‌های مسافرتی در نمایشگاهی حضور پیدا کنند. این در حالی است که می‌بینیم کشورهایی مثل مالزی و ترکیه حتی بیلبورد شهرهای ما را برای معرفی کشورشان اجاره و استفاده می‌کنند.

  • خب، بگذارید بپرسم منظور شما از این نوع بازاریابی که مطلوب است چیست که برایش مثال مالزی و ترکیه را مطرح می‌کنید؟

بازاریابی‌هایی که موفق شده‌اند توریست جذب کنند در همه روزهای سال و با همه امکانات صورت می‌گیرد.

در واقع کشورهایی به‌عنوان بازار هدف تعریف می‌شود و بعد کشور میزبان از همه ابزارهای تبلیغاتی برای جذب گردشگر اعم از بیلبورد، آگهی مطبوعاتی و تلویزیونی بهره می‌برد و همین‌طور از نمایشگاه و حضور در آن هم بهره‌برداری می‌شود.

این نوع بازاریابی کلان است و از عهده بخش خصوصی برنمی‌آید و دولت متولی آن است. برای همین است که وقتی گردشگری به ایران می‌آید متعجب می‌شود زیرا هیچ اطلاع‌رسانی به او نشده و او نسبت به ایران با ذهن خالی آمده است.

  • خب، آژانس‌ها در این بین و در این برنامه چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟

ببینید، آژانس‌ها بحث خرد این کار را می‌توانند به اجرا بگذارند و دولت بحث کلانش را. ما به‌عنوان آژانس‌ها می‌توانیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنیم و با پخش‌اقلام تبلیغاتی به این کار کمک کنیم.

البته ما می‌توانیم به اقلام تبلیغاتی برنامه‌های سفر به ایران را طراحی و اضافه کنیم. نکته‌ای که هست اینکه ما نسبت به سال‌های قبل خیلی در زمینه تبلیغات کشورمان پیشرفت داشته‌ایم ولی این حرکت پاسخگوی نیاز به جلب توجه گردشگران نیست.

آژانس‌ها باید بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی برای سفر به ایران ارائه کنند و دولت ایران را معرفی کنند.

  • این همایش که با حضور تورگردانان 48 کشور دنیا از جمله آمریکا برگزار شد چه تاثیری براین روند می‌تواند بگذارد؟

ببینید ،میهمانان این همایش 2دسته بودند؛ یک دسته تورگردانانی بودند که با آژانس‌های ایرانی ارتباط داشته‌اند و ایران را هم می‌شناختند، مجری این همایش نیز  با شناخت از آنها اقدام به دعوت از آنها کرده بود.

عده دیگری هم بودند که برای بار اول به ایران می‌آمدند که ما امیدواریم این عده بتوانند بازار جدیدی برای ایران و گردشگری ما تولید کنند.

  • سؤال این است که این همایش فایده‌ای برای ارتباطات آژانس‌ها و تورگردانان خارجی برای ایجاد یک رابطه کاری جدید در بر داشت یا نه؟

باید مجریان این همایش به اعلام کارنامه این همایش بپردازند. اما تورگردانانی که دعوت شده بودند از قبل با بسیاری آژانس‌ها ارتباط داشتند یا ارتباط گرفته بودند و در مجموع در همایش فضای خوبی برای تولد ارتباطات جدید و توسعه بازارهای جدید برای ایران به‌وجود نیامد.

به عبارت دیگر، باید بگویم فضای مساوی و عادلانه‌ای برای آژانس‌ها در این همایش به‌وجود نیامده بود.

کد خبر 70185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز