سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنسرسیوم شبکه تارگستر جهانی (W3C) استاندارد جدیدی را معرفی کرده‌ است که هدف آن ساده‌تر ساختن دسترسی افراد سالمند و معلول به صفحات وب است

نسخه دوم رهنمودهای دسترسی به محتوای وب (Web Content Accessibility Guidelines/WCAG) برای متن، تصویر، صدا و ویدئو منتشر شده‌است و هدف آن کمک به افراد مسن و یا دارای معلولیت‌های دیداری، شنیداری، فیزیکی، ادراکی و عصبی است.

این رهنمود همچنین قابلیت تطابق با نرم‌افزارهای تحت وب را نیز دارد و نسبت به رهنمودهای قبلی، به برنامه‌نویسان آزادی عمل بیشتری می‌دهد.

WCAG2.0 روش‌های ساخت محتوا‌های زیر را تبیین می‌کند:

• محتواهای‌ قابل درک : شامل توضیحات واضح برای عکس‌ها، توضیحات صوتی برای مطالب و طراحی صفحات برای آسان ساختن تماشای آن‌ها است.
• محتواهای کاربردی: این بخش از راهبرد صفحات وب را قابل کنترل با صفحه‌کلید می‌سازد و حرکت به صفحات را آسان‌تر می‌سازد.
• محتوا‌های قابل فهم: متن‌های سایت را خوانا‌تر می‌سازد.
• محتواها با قابلیت بزرگ‌نمایی: این بخش از قابلیت تطابق صفحات وب با نمایشگرها و بزرگ‌نماهای صفحه اطمینان حاصل می‌کند.

گرگ وندرهایدن، قائم مقام کارگروه WCAG می‌گوید: "WCAG2.0 به افراد معلول این اطمینان را می‌دهد که مطالب وب برای آن‌ها قابل دسترس خواهد بود و این امر با فن‌آوری‌های آینده نیز همخوانی خواهد داشت."

وی می‌افزاید که مهم‌ترین مطلب در اینجا این است که این نسخه جدید از رهنمودها به طور جهانی و فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.

انتشار این نسخه از WCAG تنها کمی بعد از آن انجام شد که موسسه استاندارد بریتانیا(BSI) پیشنویس استاندارد آسان‌سازی محتوای وب را تهیه و منتشر کرده‌بود.

استاندارد 8878-BS بر دست داشتن معلولان و سالمندان در ساخت صفحات وب و تشکیل کمیته‌ای برای تحقق این هدف تأکید می‌کند.

برای مشاهده متن کامل WCAG2.0 به اینجا مراجعه کنید.

کد خبر 71289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز