یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران طی مراسمی با حضور رئیس جمهور به ثبت ملی رسید.

به گزارش ایرنا، مراسم ثبت ملی آیین‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای پیش از ظهر امروز یکشنبه 8 دی با حضور رییس جمهوری و جمع کثیری از مدعوین در در سالن اجلاس کشورهای اسلامی انجام شد.

این مراسم از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و با تلاش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای صورت گرفت.

در این مراسم همچنین بازوبند پهلوان سال 87 کشور با دستان رییس جمهوری بر بازوی پهلوان "امین رشید لمیر" که چند روز پیش در دومین دوره مسابقه‌های کشتی پهلوانی و هنرهای فردی "غدیر" به مقام پهلوانی ایران رسید، بسته شد.

پیش از اهدای بازوبند پهلوانی به پهلوان سال 87 ایران، "محمد علی آبادی"‌ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی ضمن تشکر از حضور "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری در این مراسم اظهار داشت: در سه سال گذشته اقدامات زیادی برای توسعه و گسترش ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای که همان ورزش باستانی ایران است، صورت گرفته که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز واقع شده است.

وی، احداث دهها زورخانه جدید در سطح کشور، بازسازی و مرمت زورخانه‌های قدیمی و بازگشایی مجدد ده‌ها زورخانه در تهران و شهرستانها که از فعالیت و رونق افتاده بود را از جمله اقدامات برای توسعه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ذکر کرد.

علی آبادی تصریح کرد: در سه سال اخیر، تغییرات ویژه‌ای در ضرباهنگ، فرم و نوع مسابقه‌های ورزش زورخانه ای ایجاد شده است و نوجوانان و جوانان زیادی در سراسر کشور به این ورزش پهلوانی و باستانی روی آورده اند.

وی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که ضرباهنگ خوش طنین مرشدان زورخانه‌ها در سراسر جهان (کشورهای اسلامی و غیراسلامی) شنیده شود و این ورزش سنتی و باستانی ایرانیان برای همه جهانیان قابل شناسایی و درک باشد.

علی آبادی در مورد ثبت ملی آیین‌های ورزش پهلوانی و زورخانه ای نیز گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، صدها سال در رگ و پی و خون مردم کشورمان سابقه دارد. اگرچه این ورزش به عنوان ورزش باستانی ایرانیان در دل مردم ما ثبت شده است اما ثبت قانونی آن که امروز صورت گرفت، می تواند برای توسعه این ورزش و شناسایی آن به مردم جهان بسیار موثر و مفید باشد.

وی افزود: مراسم امروز در واقع، این میراث سنتی و معنوی را ثبت جهانی کرد.
پیش از صبحت های "محمد علی آبادی"، "علیرضا صفارزاده" رییس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای نیز طی سخنانی گفت: ورزش زورخانه‌ای، گوهری گرانبها و میراثی ارزشمند از نیاکان ما است و تلفیقی از ورزش، هنر و رزم است.

رییس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای در پایان صحبت های خود از دکتر "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری درخواست کرد که ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای به صورت رسمی در پرونده هیات دولت ثبت شود و این درخواست که به صورت مکتوب در پوشه‌ای قرار داشت را به رییس جمهوری ارایه داد

کد خبر 71750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز