همشهری آنلاین: چهل منبری یکی از آداب و رسومی است که در شهرهای مختلف لرستان به ویژه در خرم آباد و بروجرد در روز تاسوعا انجام می‌شود

 و به نوعی می‌توان این آیین را پیوندی ناب از اندوه و حاجت دانست. 

به گزارش خبرنگار مهر در شهرستان بروجرد، در روز تاسوعا برخی از بانوان بروجردی در عزای سید الشهدا و به نشانه همراهی با یگانه بانوی صبر با پاهایی برهنه و صورت پوشیده در سطح شهر به راه می‌افتند و با زمزمه ذکر و مناجات چهل شمع را در چهل منبر عزای حسین به نیت برآورده شدن حاجت روشن می‌کنند.

در این آئین هر کس که حاجتی دارد با پای پیاده و نقاب بر رو 40 شمع را در 40 سقاخانه یا حسینه روشن می‌کند و تا سال آینده به انتظار برآورده شدن حاجتش می‌نشیند.

این آئین که از صبح تاسوعا در سطح شهرستان بروجرد آغاز می‌شود تا حدود اذان مغرب ادامه می‌یابد و بانوانی که در این سنت حضور می‌یابند در هر منبر به یاد اسارت زینب کبری و دیگر زنان و کودکانی که در عاشورا به اسیری رفته‌اند اشک ماتم می‌ریزند.

بانوان در ادای این سنت از ابتدای حرکت خود تا پایان روشن کردن آخرین شمع در منبر و مراسم عزاداری چهلم روزه سکوت می‌گیرند و تنها با ذکر مصیبت کربلا و دعا و مناجات در مسیر حرکت می‌کنند. 

بانوان بروجردی در آخرین حسینه یا سقاخانه آخرین شمع خود را روشن می‌کنند و با برداشتن یک شمع از آن منبر به انتظار برآورده شدن حاجت خود تا تاسوعای آینده می‌مانند.

خانه آیت الله بروجردی، نقطه اتصال عزا و نیاز

از دیگر آداب رایج در شهرستان بروجرد برگزاری مراسم‌های عزاداری ایام محرم در منزل قدیمی آیت الله العظمی سید حسین بروجردی مرجع بزرگ شیعیان دنیا است به طوریکه با حضور در این خانه روحانی اوج ناب پیوند عزداری محرم و دست نیاز مردمانی که به در خانه فرزند پیامبر آمده‌اند را به وضوح می‌توانی ببینی.

حضور در مراسم عزاداری خانه آقا مختص به بروجردی‌ها و حتی لرستانی‌ها نیست بلکه هر ساله افراد زیادی از سراسر کشور برای ادای حاجت و نذر و یا برآوردن دست نیاز به این خانه روحانی می‌آیند و در میان تار و پود این خانه قدیمی به دنبال مراد و مقصود خود می‌گردند.

برخی از حاجتمندان نیز برای گرفتن حاجت به عنوان نذری یک لیوان یا استکان را به نیت اینکه اگر حاجت بگیرند سال دیگر با دستی پربارتر به خانه آقا بیایند را داخل حوض بزرگ وسط خانه آیت الله بروجردی می‌اندازند و دیگر حاجتمندان نیز به نیت گرفتن حاجت خود در حالی که این وسایل متبرک به آب حوض شده‌اند را برمی‌دارند تا سال دیگر با گرفتن حاجت خود چندین استکان، لیوان یا شمع را به مراسم عزاداری برپا شده در این خانه روحانی هدیه کنند. 

حوض بزرگ وسط خانه آقا شاید حرف‌ها برای گفتن دارد از همه استکان‌ها و لیوان‌هایی که با خود حاجتی دارند و در آب حوض غلط می‌خورند یا از بطری ها و ظرف هایی که از آب این حوض برای شفای مریضان و حاجت روایی بیماران پر می‌شود.

کنار ورودی حیاط آقا که بنشینی و نگاهی به سرسرای خانه قدیمی آیت الله العظمی سید حسین بروجردی بیاندازی ناخودآگاه احساسی عجیب تمام وجودت را فرا می‌گیرد. در این خانه حاجتمندان زیادی حاجت روا شده‌اند و عزاداران بسیاری اشک ریخته‌اند.

خادمین مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان در خانه آقا همه نوه و نتیجه‌های آیت الله بروجردی هستند که با لبخندی سرشار از معنویت عزاداران و حاجتمندان را هدایت و با دادن چای، نقل و خرما از آنها پذیرایی می‌کنند.

اینجا نفس که می‌کشی احساس سبکی خاصی در وجودت سایه می‌اندازد و حتما با خود می‌اندیشی سادگی و عظمت این خانه بزرگ و قدیمی به برکت روح آسمانی مردی است که در زمان حیاتش نیز سال‌ها عزای امام حسین(ع) در این‌خانه برپا کرد و با عطر اشک‌های خالصانه خود این خانه را در اذهان همه دوستداران اهل بیت ماندگار ساخت.

تعزیه خوانی و شبیه خوانی نماد ارادت دیرین مردم بروجرد نسبت به اهل بیت 

از دیگر آداب و رسوم رایج در شهرستان بروجرد در استان لرستان برگزاری مراسم تعزیه خوانی و شبیه خوانی است که در این شهرستان بیش از دیگر نقاط استان رواج دارد و شاید بتوان این آئین را نشات کرفته از ارادت بروجردی‌ها به اهل بیت و ذوق و طبع مردمان این دیار دانست.

این مراسم هر ساله با حضور تعزیه خوانان معروف بروجرد و گروه‌هایشان در شب شام غریبان برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر سالن طالقانی شهر بروجرد برای برگزاری مراسم تعزیه خوانی و شبیه خوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روح حاکم بر مراسم تعزیه در بروجرد به صورتی است که هر شنونده‌ای را غمگین می‌کند و بدون آنکه بفهمی سیل اشک را بر گونه هایت روان     می‌سازد.

برگزاری مراسم عزاداری در محل امام زاده جعفر شهرستان بروجرد نیز از دیگر مراسماتی است که دارای سابقه دیرین است و هر ساله در این مکان روحانی می‌توان شاهد اوج اندوه مردم بروجرد در غم فرزند رسول خدا بود.

مراسم شام غریبان در شهرستان بروجرد در محل گلزار شهدای این شهرستان هر ساله برگزار می‌شود و گویا عزاداران با حضور در کنار مزار شهدای این شهرستان به یادآوری کربلایی دیگر در طول دفاع مقدس می‌پردازند و یاد شهدای کربلا را گرامی می‌دارند.

برپایی خیمه‌ها در سطح شهر به نشانه خیمه‌های برافراشته شده در دشت کربلا، پخش نذری‌های مختص این منطقه و مراسم گل مالی در بروجرد نیز به مانند دیگر نقاط لرستان برگزار می‌شود که هر کدام از این مراسم ها ناگفته‌های زیادی برای سرودن دارند که تنها می‌توان با گوش دل این سروده‌ها را شنید و نجوا کرد. 

کد خبر 72442

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز