همشهری آنلاین: در نخستین همایش تخصصی "حقوق محیط زیست با رویکرد آلودگی هوا" اعلام شد که آلودگی هوا در پایتخت 5 سال از عمر تهرانی‌ها کاسته است.

در این همایش گفته شد که "وضعیت آلودگی هوای امسال نسبت به سال گذشته به هیچ عنوان مطلوب نیست"، "باید نرخ بنزین هرچه سریعتر شناور شود"، "مسؤولان زمانی که وضعیت آلودگی هوا برای کودکان و سالخوردگان مناسب نیست با قاطعیت وارد عمل شده و به هیچ عنوان کوتاه نیایند"، "کم‌کاری سازمان حفاظت محیط زیست در پرونده آلودگی هوای تهران مشهود بود"، "شهرداری تهران با ارائه الگوی عملی موفق در بحث آلودگی هوا، نقشه راه را برای دیگران هم تدوین کند" و سرانجام آن که "آلودگی هوا در تهران 5 سال به طور متوسط موجب کاهش عمر تهرانی‌ها شده است".

به گزارش ایسنا، در آستانه روز هوای پاک مسئولان و کارشناسان گرد هم آمدند تا موضوع آلودگی هوای تهران را بررسی کنند.

دادستان کل کشور: اختلافات سیاسی نباید در موضوع گسترش مترو موثر باشد

حجت الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی، دادستان کل کشور در این جلسه با تاکید بر اینکه مترو یکی از ضروریات در تهران و یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و گسترش حمل و نقل عمومی است گفت: سلیقه‌ها و اختلافات سیاسی و جناحی نباید در موضوع گسترش مترو موثر باشد.

وی آب فراوان و گوارا، هوای کاملا مطبوع، مطلوب و پسندیده و زمین آماده کشت و مستعد قابل بهره‌برداری را به عنوان سه شرط زندگی طیب دانست و گفت: اگر بر ضد نوامیس آفرینش حرکت کردیم عکس‌العمل آن به خودمان باز می‌گردد.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه حق حیات و محیط زیست سالم حق عامه است، افزود: 70 حق به عنوان حقوق عامه در قانون اساسی آمده که یکی از آنها داشتن محیط زیست سالم است.

وی با اشاره به اینکه قوانین ما در بحث حفاظت از محیط زیست و آلودگی هوا به خصوص قانون مصوب سال 1374 و ... قوانین جامع و کاملی هستند و ضعفی به لحاظ قوانین در حفاظت در محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا نداریم گفت: با وجود این قوانین دیگر نمی‌توانیم بگوییم کی بود کی بود ما نبودیم!

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی هوای امسال نسبت به سال گذشته به هیچ عنوان مطلوب نیست به مقوله حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: بحث مترو و تامین اعتبارات لازم آن در چارچوب‌های مصوب و تامین اعتبار ارزی برای آن ضروری است که در این راستا نامه‌ای به رییس جمهوری نوشتیم که تلاش کنیم مشکلات مترو برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون روزانه یک میلیون و 700 هزار سفر از طریق مترو انجام می‌شود افزود: این در حالی است که مسئولان مترو مدعی هستند در صورت تامین اعتبارات لازم می‌توانند دو برابر این تعداد روزانه مسافر جابجا کنند.

دادستان کل کشور اظهار امیدواری کرد که مقوله مترو و تامین اعتبارات آن فدای سلیقه‌ها و اختلافات سیاسی و جناحی نشود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین واردات لوازم آرایش و خروج ارز در این بخش در کشورهای همسایه به ترتیب متعلق به عربستان و پس از آن ایران بوده است گفت: حال این سوال مطرح می‌شود که خروج ارز برای این وسائل ضروری است یا برای مسائل زیربنایی همچون موضوع مترو؟

 دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه در کنار توسعه مترو باید نسبت به احداث اتوبان، پل‌های جدید، استفاده از منورویل، قطارهای شهری روزمینی و ... نیز با توجه به شرایط خاک تهران اقدام کنیم، گفت: مسؤولان باید در این خصوص آینده‌نگر باشند..

وی به مقوله مصرف سوخت خودروها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات آلودگی هوا در تهران بالا بودن میزان مصرف سوخت خودروهاست به شکلی که از زمان مهندس غروی که مدیرعامل شرکت ایران خودرو بودند موضوع پایین آوردن مصرف سوخت خودروها به زیر 8 لیتر در هر 100 کیلومتر در شورای عالی امنیت ملی مطرح بود اما متاسفانه در عمل تاکنون نتوانسته‌ایم استانداردهای قابل قبولی را در این خصوص اعمال کنیم. این در حالیست که هر روز خودروهای جدید با قیمت‌های بالا و آلودگی محیط زیست و مصرف بالا توسط خودروسازان تولید و وارد خیابان‌های کشور می‌شود.

دادستان کل کشور با اشاره به مصرف بنزین در کشور و قاچاق آن از مرزها گفت:‌ باید نرخ بنزین هرچه سریعتر شناور شود تا جلوی قاچاق بنزین و گازوئیل از کشور گرفته شود چرا که با خروج این مواد از مرزهای غربی اسلحه، مواد مخدر و مشروبات الکلی و از مرزهای شرقی نیز مواد مخدر وارد کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در زمینه آلودگی هوای تهران قانون داریم اما اجرا نمی‌شود، گفت: شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که این میزان آلودگی هوا داشته باشد و باید این آلودگی هوا کنترل شود.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه متاسفانه همگان مشکل آلودگی هوا را به گردن دیگری می‌اندازند افزود: این در حالیست که از دادستان کل کشور می‌خواهند تا در بحث آلودگی هوا مقصران را مشخص و با آنها برخورد کند.

وی گفت: دادستانی کل کشور در نامه‌ای از دادستان تهران خواسته است به عنوان مدعی العموم به طور جدی در بحث آلودگی هوا ورود کرده و در عین حال باید ارگان‌های مسئول نیز وظایف خود را انجام دهند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: شهرداری تهران، ریاست جمهوری، وزارت کشور، معاون رئیس جمهور و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی باید زمانی که وضعیت آلودگی هوا برای کودکان و سالخوردگان مناسب نیست با قاطعیت وارد عمل شده و تمهیدات لازم را بیندیشند و به هیچ عنوان کوتاه نیایند چرا که فراهم کردن محیط پاک و هوای پاک از وظایف شرعی ماست.

شماره‌گذاری خودروها یاید مشروط به ارائه سند پارکینگ شخصی یا اجاره‌ای شود

دکتر فاطمه واعظ جوادی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این همایش گفت: آمارها نشان می‌دهد مصرف بنزین در کشور در دی ماه سال جاری 3/12 درصد و در آذرماه 10 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود دولت باید برای تعویض مبدل‌های کاتالیستی خودروها یارانه پرداخت کند گفت: چه کسی گفته است دولت باید کاتالیست خودروهای مردم را عوض کند. کاتالیست نیز همانند فیلتر هوا باید توسط خود رانندگان عوض شود و دولت در این خصوص مسئولیتی ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام در برنامه پنجم توسعه، موضوع محیط زیست را مورد توجه جدی قرار داده است، با انتقاد از عملکرد بخش‌های مختلف در تحقق قانون برنامه چهارم گفت: چرا باید بعد از دو برنامه و در حالی که در برنامه چهارم بندی را برای کاهش آلودگی کلانشهرهای کشور به حد مجاز داشته‌ایم باز هم نگرانی از بابت آلودگی هوا داشته باشیم؟

وی با اشاره به اینکه همگان منشا آلودگی هوا را خوب می‌دانند گفت: فرافکنی خوب نیست و اگر دنبال مقصر می‌گردید و با کمبود مقصر در بحث آلودگی هوا مواجه شدید، خب ما هستیم.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تکالیفی در بحث آلودگی هوا بر عهده مردم و مسئولان گذاشته شده است گفت: یکی از عمده مسائل آلودگی هوا در فصل سرما مصرف ناصحیح سوخت در بخش ساختمان است که باید در این زمینه توجه جدی صورت گیرد.

وی به مقوله معاینه فنی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی چند هفته گذشته با برخورد نیروی انتظامی شاهد جلوگیری از ترددهای غیرمجاز و خودروهای آلاینده بوده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موضوع پارکینگ را در تهران یکی از ضروریات حمل و نقل و کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته موضوع تغییر کاربری پارکینگ‌ها اتفاق افتاده است و در خیلی از بخشهای شهر از جمله مبادی ورودی به محدوده طرح ترافیک نیازمند پارکینگ‌های طبقاتی هستیم.

وی با انتقاد از پارک حاشیه‌ای در تهران گفت: معلوم نیست معابر تهران، ‌معابر عمومی است یا پارکینگ.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دو عامل را موجب پایین بودن آلودگی هوا در سال گذشته دانست و گفت:‌ نزولات جوی و وزش خوب باد و سهمیه‌بندی بنزین دو عاملی بودند که سال گذشته موجب شد میزان آلودگی هوا کاهش یابد.

وی در عین حال با اشاره به ورود حجم زیادی خودرو به صورت روزانه به تهران گفت: شماره‌گذاری خودروهای جدید باید مشروط به ارائه سند پارکینگ شخصی یا اجاره‌ای شود که در این صورت می‌توانیم شاهد جلوگیری از بروز مشکلات ترافیکی در تهران و آلودگی هوا باشیم.

آلودگی هوا به طور متوسط در تهران 5 سال از عمر تهرانی‌ها کاسته اشت 

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه ایشان هیچ اشارتی به آنچه در دستورکار این سازمان بوده است در اظهارات خود نکرده‌اند.

وی با انتقاد از کم‌کاری سازمان حفاظت محیط زیست در پرونده آلودگی هوای تهران که توسط کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و در پی شکایت واصله به این کمیسیون در مجلس هفتم تهیه شد گفت: بر اساس گزارش کمیسیون اصل 90، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب اردیبهشت سال 74 سه ماه به سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگان‌های ذیربط مهلت داده بود که آیین‌نامه‌های اجرایی آن را تهیه و در هیات دولت مصوب کنند، این در حالیست که تا تاریخ ارائه این گزارش در اواخر مجلس هفتم اکثر این آیین‌نامه‌ها تصویب و تدوین نشده یعنی قانون به فراموشی سپرده شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید موضوع آلودگی هوا در تهران را به صورت ملی مورد توجه قرار دهیم افزود: حتی اگر قانون هم در بحث آلودگی هوا نداشته باشیم که داشته‌ایم اصل پنجاه قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی دانسته و هرگونه فعالیتی که منجر به تخریب آن شده و با حفظ محیط زیست ملازمه پیدا کند را ممنوع عنوان کرده است باید برای مسئولان جهت برخورد با متخلفان کافی باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز 80 درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به خودروها و وسایط نقلیه است افزود: اگر تحول جدی در این عرصه رخ دهد می‌توانیم شاهد بهبود وضعیت باشیم.

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید عزمی جدی در چهارچوب قانون برای جلوگیری از آلودگی هوا به وجود آید که در این راستا شهرداری تهران می‌تواند به عنوان یک سازمان موثر حرکتی را با شتاب لازم در این خصوص مدیریت کرده و با ارائه الگوی عملی موفق در بحث آلودگی هوا، نقشه راه را برای دیگران هم تدوین کند.

وی یکی از علل استفاده از خودروهای شخصی را عدم وجود حمل و نقل عمومی کارآمد در تهران دانست و گفت: در کنار این امر پارکینگ نیز یکی از اساسی‌ترین مسائل تهران است که باید در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد چرا که گاها مشاهده می‌شود نیمی از معابر تهران توسط پارک حاشیه‌ای خودروها اشغال شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌های بانک جهانی سالانه 8/1 میلیارد دلار خسارت به لحاظ آلاینده ذرات معلق به کشور وارد می‌شود گفت: این در حالیست که همین مطالعات نشان می‌دهد آلودگی هوا در تهران 5 سال به طور متوسط موجب کاهش عمر تهرانی‌ها شده است.

سیاست‌ها در موضوع آلودگی‌های زیست‌محیطی تهران شخصی است

دکتر کرباسی، رییس کمیته راهبردی مطالعات زیست محیطی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز گفت: نظارت بر آلودگی هوا در محیط‌های شهری باید به سازمان‌هایی که قدرت نظارتی داشته باشند محول شود.

وی اولویت‌های آلودگی در تهران را آب، صدا و خاک دانست و افزود: متاسفانه سیاست‌ها در این بخش‌ شخصی است و مدیریت یکپارچه و منسجمی وجود ندارد.

مرگ تدریجی را بر اثر آلودگی هوا را در تهران پذیرفته‌ایم

دکتر امانپور، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در تهران مرگ تدریجی را بر اثر آلودگی هوا پذیرفته‌ایم افزود: کلانشهر تهران 8 میلیون جمعیت، 4/3 میلیون خودرو، 2/2 میلیون موتورسیکلت و روزانه بیش از 15 میلیون سفر دارند.

وی با اشاره به اینکه تمامی سورس منابع آلاینده شامل منابع متحرک، خانگی، صنعتی، صنایع مزاحم و ... در تهران وجود دارد افزود: باید همگان برای کاهش آلودگی هوای تهران تلاش کنند.

کد خبر 73183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز