سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خانه موسیقی نهم مهر ماه ۱۳۷۸ اعلام موجودیت کرد و بعد از نزدیک به یک سال در ۱۶مرداد ماه ۱۳۷۹ به عنوان موسسه‌ای فرهنگی و هنری به ثبت رسمی رسید. این نهاد با مجوز رسمی وزارت ارشاد فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.

خانه موسیقی

هیئت موسس این نهاد موسیقایی که تا کنون بیش از 8 هزار نفر عضو دارد، عبارت بودند از علی تجویدی ، حسین دهلوی، مصطفی کمال پورتراب، فرهاد فخرالدینی، حسن ریاحی، محمد سریر، مجید کیانی، احمد پژمان، کریم صالح عظیمی، فریدون ناصری، حسین علیزاده، محمد رضا درویشی، داریوش پیرنیاکان، داود گنجه‌ای، کامبیز روشن‌روان، محمد سعید شریفیان، حمید رضا اردلان، آذین موحد، سید نورالدین رضوی سروستانی. که از این میان ناصری، تجویدی، رضوی سروستانی، به دیار باقی شتافتند.

خانه موسیقی دارای 9 کانون است که بر اساس اساسنامه آن از هر کانون سه تن عضو پیوسته می‌توانند در مجمع عمومی سالانه آن شرکت کرده و هر دو سال یکبار هم برای عضویت در هیئت مدیره خانه موسیقی ثبت نام کنند.

در کنار این کانون‌ها کانون نویسندگان و پژوهشگران ، کانون نوازندگان کلاسیک، کانون خوانندگان ایرانی، کانون خوانندگان کلاسیک، کانون سازسازان، کانون آهنگسازان و کانون مدرسان هفت کانون دیگر خانه موسیقی را شکل می‌دهند.

ارکان خانه موسیقی را هیئت موسس، هئیت مدیره، مدیرعامل و بازرس شکل می‌دهند. هر کانون نیز برای خود هیئت مدیره و بازرسی جدا دارد که مجموع آنها مجمع عمومی خانه موسیقی را به عنوان بالاترین رکن تصمیم گیری این نهاد شکل می‌دهند.

در کنار آن شورای عالی خانه موسیقی هم قرار دارد که اعضای آن به انتخاب هئیت مدیره به مجمع عمومی معرفی و بعد از رای گیری به عضویت در این شورا منصوب می‌شوند.

 این شورا به ریاست محمدرضا شجریان تشکیل جلسه می‌دهد.

نخستین مدیرعامل خانه موسیقی حسین علیزاده بود که بعد از شش‌ماه از سمت خود انصراف داد، سپس محمد سعید شریفیان به این سمت برگزیده شد که وی هم بعد از مدتی انصراف داد و بعد از‌ آن زنده یاد فریدون ناصری این سمت را به عهده گرفت. بعد از فریدون ناصری، کامبیز روشن روان عهده دار مدیر عاملی این نهاد شد و سپس حمیدرضا نوربخش این سمت را عهده دار شد.

 محمد سریر  در دوره سال‌های 86 تا 89 مدیرعامل این نهاد شد تا اینکه از سال 89 حمید رضا نوربخش برای بار دوم به مدیرعاملی این نهاد برگزیده شد.

کد خبر 75026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز