همشهری آنلاین: استقلال و پرسپولیس در شهرآورد امروز به تساوی رضایت دادند.

در هفته بیست و ششم لیگ برتر دو تیم بزرگ پایتخت در حالی به مصاف هم رفتند که بعد از 14 سال بار دیگر یک داور ایرانی قضاوت این بازی را بر عهده داشت.

نیمه نخست بازی در شرایطی که قریب به 90 هزار تماشگر شاهد آن بودند با احتیاط دو تیم آغاز شد.

در این نیمه اگر چه بازی بیشتر در میانه میدان ادامه داشت اما مدت زمانی که توپ در زمین استقلال بود بیش از زمان گردش توپ در زمین حریف قرمز پوش بود. البته این توپ‌ها و میدان داری نسبی هیچ خطری برای استقلال نداشت و پرسپولیس قادر نبود کاری کارستان انجام دهد.

نیمه اول در حالی با نتیجه بدون گل و بدون هیجان به پایان رسید که نخستین خطای بازی  را  36 ثانیه پس از شروع بازی کاظمی بر روی کریم باقری کاپینان تیم پرسپولیس انجام داد. اما آمار پایانی بازی نشان داد که خطاهای قرمز پوشان بیش از رقیب آبی پوش بود.

نخستین کرنر بازی نیز توسط پترویچ در دقیقه چهارم بازی برای پرسپولیس نواخته شد و آمارهای پایان بازی حاکی از آن بود که پرسپولیس به مراتب بیش از استقلال به کرنر دست یافت. این آمار در نیمه دوم و حملات پرسپولیس پس از دریافت گل افزایش یافت.

نیمه اول دو کارت زرد داشت که اولی برای حقیقی دروازه‌بان پرسپولیس بود که در برخورد با آرش برهانی خطای او از سوی داور گرفته شد. در کارت دوم هم برهانی شریک ماجرا بود با این توضیح که این بار خطای رحمان رضایی بر روی او دومین کارت را نصیب سرخ‌پوشان کرد.

نخستین نیمه این بازی کم هیجان بدون تنها با یک خطر استقلال به روی دروازه پرسپولیس به پایان رسید.

در نیمه دوم  با هیجانی آغاز شد که دو تیم نقشی در آن نداشتند، چرا که سانتر ساده بازیکن استقلال با اشتباه دفاع پرسپولیس نزدیک بود به یک گل تبدیل شود که سپهر حیدری ناجی دروازه خود شد.

اندکی بعد از این حادثه ایوان پتروویچ سومین کارت زرد را برای پرسپولیس به ارمغان آورد.

اما حادثه دقیقه 52 بازی باعث شد که تماشاگران از آن پس بازی جذاب‌تری را شاهد باشند. در این دقیقه حرکت رو به جلوی آرش برهانی و پاس زیبای او را مجتبی جباری بازیکن خوب استقلال که این بار کم فروغ نشان داده بود با یک شوت زیبا به گل اول بازی تبدیل کرد.

از این لحظه بازی رنگ دیگری به خود گرفت و شور آن به دلیل نیاز پرسپولیس به گل افزایش یافت. این نیاز با پاسخ استقلال همراه بود. در طول این نیمه سیاوش اکبرپور دو بار قادر بود گل‌های تیم‌اش را افزایش دهد اما هربار ناموفق بود.

پرسپولیس نیز چند بار توسط نیکبخت خطر آفرین نشان داد یک بار نیز سپهر حیدری این شانس را از دست داد.

از دیگر اتفاقات این نیمه تعویض کریم باقری با علیرضا منصور در دقیقه 52 بود. مجیدی نیز در دقیقه 62 به جای واریو وارد زمین شد. رحمان رضایی نیز در این نیمه جای خود را به بازیکن جوان پرسپولیس هادی نوروزی داد که او ظاهرا از این تعویض ناراضی بود.

نکته دیگر اینکه پرسپولیس در تعویض‌های خود از بازیکنانی استفاده کرد که هیچ وقت در میادین بزرگ به بازی گرفته نشده بودند.

در یک سوم پایانی بازی نیکبخت واحدی که به هر دری می‌زد تا گلی به ثمر برساند بعد از چند خطا سرانجام به دلیل خطایی که در دقیقه 77 روی بازیکن استقلال انجام داد کارت زردی گرفت که نتیجه آن از دست دادن بازی آیند این تیم با ابومسلم است.

در دقایق پایانی بازی ید‌الله اکبری به جای جباری به بازی آمد.

90 دقیقه بازی به پایان رسیده بود و هواداران استقلال با سوت‌های ممتد خود خواهان پایان یافتن بازی بودند اما داور 5 دقیقه وقت اضافه گرفته بود.

چنین بود که علی کریمی که در شهرآورد پیشین گل تساوی تیم‌اش را در دقیقه 82 به ثمر رسانده بود این‌بار نیز با ضربه سر خود در دقیقه 91 عامل مهم کسب امتیاز برای تیم‌اش شد. ضربه سر کریمی در این دقیقه با دست علیزاده فوروارد استقلال که به دفاع از حمله حریف در یک ضربه کرنر به عقب آمده بود اصابت کرد و مسیر توپ را تغییر داد. این عمل با واکنش توامان داور و کمک او مواجه شد.

اینبار مازیار زارع که در گذشته نشان داده بود پنالتی زن قابلی است پشت توپ ایستاد. قبل از نواختن ضربه، زارع و طالب‌لو دروازه بان استقلال همدیگر را در آغوش کشیدند اما در نهایت اینزارع بود که توپ را در جهت مخالف بهترین دروازه‌بان پنالتی گیر لیگ به تور دوخت تا این مصاف نیز با تساوی به پایان برسد و اینچنین بود که پرونده شهرآورد شصت‌و‌ششم سرخ‌- آبی‌های پایتخت بدون برنده بسته شد.

به این ترتیب پرسپولیس پس از 4 مصاف بدون برد با حریف آبی‌پوش خود بار دیگر به تساوی رضایت داد و استقلال نیز در پی 6 بازی بدون برد، حسرت برد شیرین از حریف را برای دوره آینده لیگ با خود به همراه برد. [تاریخچه دیدارهای پرسپولیس و استقلال]

امیر قلعه‌نویی مربی استقلال اگر چه تاکنون در مقام مربی‌گری تیم‌ آبی پوش هرگز به پرسپولیس نباخته است اما شادی پیروزی را نیز هر بار به نوعی از دست داده است.

دست کم در دو بازی اخیر هر بار در دقایق آخر بازی و با هنرنمایی علی کریمی برد تیمش به مساوی تبدیل شده است.

البته هم اکنون آبی پوشان صدر نشین لیگ هستند و آمارها نشان از احتمال بسیار زیاد این تیم برای در آغوش کشیدن جام دارد. اما در این نبرد نفس گیر در فاصله هشت هفته به سرانجام این دروه از بازی‌ها، ذوب‌آهن رقیبی خطرناک برای ربودن جام است و پس از آن پرسپولیس و سپاهان نیز چشم به خطای این دو تیم و ربودن جام دارند.

بهترین نمره برای داوری

بعد از 14 سال بار دیگر داور ایرانی این بازی را قضاوت کرد. محسن ترکی با دوندگی فراوان و خونسردی کامل و حضور دقیق در همه صحنه‌ها نشان داد که داوران خوب کشور نیز به راحتی توانایی قضاوت شهرآوردهای بزرگ کشور را دارند.

او و کمک‌هایش بی نقص داروی کردند و هیچ اعتراض و نکوهشی از سوی بازیکنان، مربیان و تماشاگران نشنیدند.

به این ترتیب اگر چه شهرآورد هیجان و زیبایی یک بازی مورد انتظار را نداشت اما ادب حرفه‌ای بازیکنان در مواجه با تصمیمات داوری، درک و پذیرش تماشاگران و مربیان از قضاوت داوران و اقتدار داوران این بازی شاید بهترین دست‌آورد دربی بزرگ پایتخت بود.

کد خبر 75207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز