شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزه رضا عباسی در ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۶ در تهران گشایش یافت.

مدیر موزه رضا عباسی

این موزه در سال ۱۳۵۸ همرا با تغییر دکوراسیون داخلی و افزایش بیشتر فضای نمایشی مجددا گشایش یافت.

موزه رضا عباسی سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ بعد از مرمت و نوسازی برای پنجمین بار افتتاح شد. مجموعه‌های دیدنی این موزه مربوط به هزاره ۲ قبل از میلاد تا اوایل قرن ۲۰ و متعلق به دوره قاجار است.

اشیای به نمایش درآمده در موزه شامل مصنوعات ساخته از گل پخته فلز و سنگ مربوط به دوران ما قبل تاریخ تا ظروف سفالی و اشیای فلزی، منسوجات و نقاشی‌های لاک الکلی متعلق به دوره اسلام است.

این موزه شامل اداره حفظ و نگهداری با دارا بودن ۲ آزمایشگاه و کارگاه به منظور حفظ نقاشی‌ها و اشیای فلزی، کتابخانه با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب فارسی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، بخش انتشارات با دارا بودن منابع با ارزشی در زمینه میراث فرهنگی، نمایشگاه و فروشگاه است.

موزه دارای ۵ تالار است:

  • تالار پیش از اسلام
  • تالار اسلامی ۱
  • تالار اسلامی ۲
  • تالار نگارگری
  • تالار خوشنویسی

در طبقه سوم، کتابخانه موزه قرار دارد و نمایشگاه موقت که در طبقه همکف می‌باشد و به صورت دوره‌ای به نمایش آثار معاصر می‌پردازد.

تالار پیش از اسلام:

در این تالار آثار ایرانی و دوره‌های ماقبل تاریخ و پیش از اسلام، مراحل گسترش تدریجی فنون و تطابق مصالح مادی با نیازهای زندگی روزمره انسان به نمایش درآمده است.

همچنین آثاری از دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی در این تالار عرضه شده است.

تالارهای دوره اسلامی:

ظروف سفالین، اشیائ فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تیموری و صفوی در دو تالار اسلامی ۱ و ۲ عرضه شده است.

آثار دوره قاجار نیز در این بخش به وسیله قلمدان‌ها و جلدهای کتاب و جعبه‌های روغنی معرفی شده است.

تالار خوشنویسی:

خوشنویسی که یکی از والاترین دستاوردهای دوره اسلامی است در این تالار به نمایش گذاشته شده است.

در این تالار می‌توان مراحل مختلف تحول خطاطی را از خلال نوشته‌ها که به خطوط ثلث و محقق و نسخ و نستعلیق است، مشاهده کرد و با هنر کتابسازی نیز آشنا شد.

تالار نگارگری:

گنجینه مفصلی در باب سنت نقاشی دوره اسلامی در این تالار به نمایش گذاشته شده است.

کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به اواسط قرن ۸ هجری است. این تالار مراحل تحول و رشد این هنر را تا قرن ۱۴ هجری دربرمی گیرد.

کتابخانه موزه:

مجموعه کتابخانه موزه رضا عباسی شامل حدود ۶ هزار جلد کتاب است، که مجموعه‌ای نسبتا"غنی درباره تاریخ و فرهنگ ایران است و سعی شده از این طریق نموداری از ارزش‌های غنی فرهنگ ایران زمین ارائه داده شود.

همچنین در کتابخانه موزه،  چندین دوره روزنامه و مجله قدیمی فارسی ارائه شده است.

کد خبر 75297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز