گروه بورس: 30 بهمن نماد شرکت تازه وارد بانک ملت روی تابلوی معاملات تالار حافظ به ثبت می‌رسد

و حراج 5 درصد از سهام نخستین بانک دولتی در بورس تهران آغاز می‌شود تا هم سازمان خصوصی‌سازی‌ بخش دیگری از تعهدات مالی خود در بودجه سال 87 را پوشش دهد و هم بازار سهام آخرین بخت خود برای بازگشت رونق را در واپسین ماه سال بیازماید.

اما آنطور که حرفه‌ای‌ها وکارشناسان بورس تهران می‌گویند اقبال سهامداران وحرکت مثبت شاخص، بستگی تام به قیمت پایه تعیین شده از سوی متولی واگذاری‌ها دارد. به عبارت دیگر پیش‌بینی‌های اولیه حکایت از آن دارد که مشتریان تالار حافظ درصورتی به عضو تازه‌وارد بورس روی خوش نشان خواهند داد که قیمت پایه به قیمت اسمی سهام بانک ملت نزدیک باشد.

عباسعلی حقانی‌نسب، مدیرعامل شرکت کارگزاری آگاه در مورد قیمت مناسب برای عرضه سهام بانک ملت به همشهری گفت: انتظار می‌رود با توجه به شرایط بازار ومیزان نقدینگی موجود در بورس والبته شرایط اقتصادی ماه پایانی امسال وسال آینده قیمت پایه سهام شرکت تازه وارد به‌نحوی تعیین شود که دست کم درصدی از رونق ماه‌های بهاری را به تالار شیشه‌ای بازگرداند.

به گفته وی، اگر نسبت قیمت به درآمد نخستین بانک دولتی بورس معادل ومتناسب با نسبت قیمت بر درآمد بزرگ‌ترین بانک خصوصی بازار یعنی پارسیان در نظر گرفته شود قیمت پایه، رقمی جذاب برای خریداران خواهد بود.

حقانی نسب اعلام کرد که دامنه قیمتی مناسب و معقول برای عرضه اولیه سهام بانک ملت 80 تا 110 تومان است. او افزود: انتظار می‌رود درصورت عرضه سهام با چنین قیمتی سهامداران و اهالی بازار به صرافت خرید بیفتند و بورس بار دیگر برای سرمایه‌گذاران جذابیت پیدا کند.

حقانی‌نسب ادامه داد: اگر قیمت پایه بدون در نظر گرفتن شرایط بازار وبدون واقع‌بینی تعیین شود برای بازار جذابیت نخواهد داشت هر چند که در آن‌صورت هم امکان خرید با قیمت بالاتر وجود دارد.

او به متولیان سازمان خصوصی‌سازی‌ توصیه کرد: در قیمت‌گذاری ضمن توجه به پتانسیل‌های بانک ملت، شرایط بازار به لحاظ میزان نقدینگی و رونق ورکود اقتصادی در سال آتی را در نظر بگیرند چون فقط در چنین صورتی رکود فعلی بورس شکسته خواهد شد.

به گفته حقانی‌نسب، استقبال یا عدم‌استقبال سهامداران از شرکت تازه وارد به دامنه قیمت مدنظر سازمان خصوصی‌سازی‌ بستگی دارد اما آینده این سهم در بورس به‌شدت تحت‌تأثیر اتفاقات آتی و عملکرد بانک است.

قیمت پایه مناسب

شهرام شهمیری، مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا هم در گفت‌وگو با همشهری گفت: قیمت اسمی 100 تومان با دامنه نوسان اندک قیمت پایه مناسبی برای عرضه اولیه بانک ملت به‌نظر می‌رسد.

به گفته شهمیری، درصورت عرضه با چنین قیمتی می‌توان انتظار داشت بازار نظر مساعدی نسبت به خرید سهم تازه وارد ابراز کند.

او در مورد میزان استقبال احتمالی سهامداران از بانک ملت تصریح کرد: تعداد زیادی از سهامداران تا امروز نسبت به خرید سهام نخستین بانک دولتی بورس که اتفاقا آخرین سهم اصل چهل‌وچهاری سال هم به شمار می‌رود، از خود علاقه نشان داده‌اند.

با این حال میزان اقبال بورس به قیمت پایه اعلام شده از سوی فروشنده منوط خواهد بود؛ به‌عبارت دیگر مشتریان بورس حاضر نیستند این سهم را به هر قیمتی بخرند و به سبد دارایی‌های خود اضافه کنند.

او پیش‌بینی کرد: درصورت تعیین قیمت پایه مناسب می‌توان امیدوار بود آخرین حراج بزرگ دولت در بورس، تاثیر مثبتی بر روند معاملات در بازار به همراه داشته باشد و جهت حرکت شاخص را تغییر دهد.

دیدگاه متفاوت

عباس دهقان، کارگزار بورس هم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در حال حاضر کارگزاران دستور خرید خاصی برای ملت از سوی مشتریان دریافت نکرده‌اند و به‌نظر می‌رسد با عرضه نکردن سهم زیر قیمت 100‌تومان تقاضای خاصی برای آن مطرح نشود.

بهتر است سهام بانک ملت در قیمت‌های کمتر از 100 تومان عرضه شود تا با استقبال مواجه شود. علی رحمانی، مدیرعامل سابق بورس تهران هم گفت: قیمت 100 تومان می‌تواند برای ملت مناسب باشد. او تاکید کرد: صورت‌های مالی و حساب‌های ملت بسیار شفاف است و بانک خوبی برای عرضه است و نباید بیشتر از قیمت اسمی عرضه شود.

موضع مدیران بانک ملت

علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت هم دیروز در جمع خبرنگاران گفت: 5‌درصد سهام بانک ملت برای کشف قیمت به عرضه عمومی گذاشته می‌شود، 30درصد سهام هم برای سهام عدالت، 25‌درصد برای صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده است و 40‌درصد سهام بانک نیز در اختیار دولت قرار می‌گیرد که 20‌درصد آن به‌تدریج و در یک دوره 2‌ساله به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

دیواندری افزود: طبق گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی،‌ عرضه 20درصد کشش بازار سریع‌تر انجام خواهد شد. او همچنین از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید بلوک سهام بانک ملت خبرداد.

پیش‌بینی سود بانک ملت

بانک ملت در آستانه عرضه، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال آینده را 239 ریال اعلام کرد. براساس اطلاعیه اداره نظارت بر ناشران بورس، همچنین هیأت‌مدیره بانک ملت، سیاست تقسیم سود را اعلام نکرده است.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم در گفت‌وگو با فارس گفت: ارزش اسمی هر سهم بانک ملت 100 تومان و ارزش دفتری هر سهم آن 135 تومان است اما تصمیم‌گیری در مورد قیمت سهام این بانک به‌عهده سرمایه‌گذاران است.

کد خبر 75535

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز